Kommer boräntorna att sjunka ytterligare?

Räntepanelen ger amorteringskravet rött ljus och ränteavdraget grönt i måndagens Svenska Dagbladet.

Jag är med i Svenska Dagbladets räntepanel tillsammans med Elisabeth Österman och Tomas Poussette. Vi träffades i förra veckan för att prata om bolåneräntor, amorteringskrav och diverse andra åtgärder som just nu diskuteras för att bromsa prisuppgången på bostäder och öka rörligheten på marknaden. Här är några av våra tankar.

Kommer boräntorna att sjunka ytterligare?

Möjligheten finns, även om räntorna redan är extremt låga. Amorteringskravet som gäller från den första juni kan skapa större konkurrens bland bankerna. Och med tanke på de historiskt höga marginaler på bolån som bankerna har idag så skulle det kunna betyda att bankerna sänker räntan ytterligare.

Binda eller inte?

Har man tuffa marginaler ekonomiskt och vill sova gott gör man troligtvis inte en dålig affär idag om man binder sin ränta. Dock har historien visat att rörlig ränta nästan alltid är bättre ekonomiskt över tid. Binder du kan du se det som en försäkring – du betalar en premie för att slippa kraftiga plötsliga höjningar av dina kostnader.

Amorteringskrav?

Amorteringskravet som börjar gälla från den 1 juni i år fick rött och gult ljus av panelen. Vi tycker alla att amortera är bra och viktigt men att kravet är för stelbent. Den positiva effekten av lägre skuldsättning överväger inte de negativa inlåsningseffekterna som kan följa.

Vad är en rimlig ränta att få på sitt bostadslån?

Vi tycker att man bör kunna pruta 0,4 procentenheter på snitträntan – och på så sätt nå en rörlig ränta på 1,2 procent. Självklart beror räntan man får på hur mycket man lånar och vilken ekonomi man har. Men sikta på att hamna en bit under snitträntan så har du en bra utgångspunkt. Orkar du inte pruta själv be Mittbolån om hjälp – de prutar åt dig.

Ränteavdraget?

Sänkt ränteavdrag fick grönt ljus av oss alla i panelen. En långsam succesiv nedtrappning tycker vi borde fungera. Om politikerna är oroliga för skuldsättningen bör de se över subventioneringen av lån via nedtrappning av ränteavdragen. Vi tycker dock att man ska vänta och se hur amorteringskravet slår först innan man går vidare och inför ytterligare åtgärder.

Skuldkvotstak

Finansinspektionen pratar om att man ska få låna upp till sex gånger sin disponibla inkomst. Och vi i räntepanelen ger skuldkvotstaket rött ljus. Dels för att vi anser att man måste börja med att se på hur amorteringskravet kommer att påverka marknaden men också för att vi inte tror att fler åtgärder från staten är rätt väg att gå. Det finns fler faktorer bankerna bör ta ställning till. Ett skuldkvotstak blir för stelbent.