Kvinnor får bara 70 procent av männens pension!

Deltidsarbete påverkar både vår lön och pension. Så vad bör man tänka på om man arbetar deltid? Här får ni fyra enkla tips!

Det är idag få kvinnor i Sverige som inte förvärvsarbetar. Däremot är det många som jobbar deltid. Enligt PTKs rapport ”Kvinnors pensioner 2012” så är det en tredjedel av dagens sysselsatta kvinnor som har en avtalad arbetstid som understiger en heltidstjänst. Det är tre gånger vanligare att en kvinna arbetar deltid än en man. Idag jobbar 11 procent av männen deltid.

Kvinnors andel av männens pension ökar

Kvinnornas andel av männens pension uppgår enligt den senast tillgängliga statistiken till cirka 70 procent. Denna andel kommer succesivt att öka allteftersom kvinnor med en högre sysselsättningsgrad och mindre deltidsarbete hamnar i pensionsåldern.

Deltid som familjelösning när barnen är små

Många, både kvinnor och män, jobbar deltid av egen fri vilja när barnen är små. Men de som väljer att arbeta deltid bör inse att det inte bara ger ett mindre lönekuvert. I framtiden kommer det även att märkas på pensionsutbetalningarna.

Om mannen och kvinnan fortsätter att leva tillsammans med gemensam ekonomi så behöver inte deltidsarbetet få några stora konsekvenser. Men om så inte är fallet kan kvinnan eller mannen stå kvar med en låg pension efter många års deltidsarbete.

Fyra tips:

• Fundera på om det är möjligt att dela på deltidsarbetet.

• Starta ett privat pensionssparande för den som jobbar deltid. Glöm inte att utforma sparandet som enskild egendom.

• Efterlevandeskyddet i tjänstepensionen gör pensionen lägre och kanske inte behövs – fundera på att ta bort detta.

• Den som jobbar deltid kan kompenseras genom att överta den andres premiepension. Den som arbetar heltid och tjänar mer kan alltså föra över pensionsrätter till den som varit hemma med barn och jobbat deltid.

Läs mer om hur du överför pensionsrätt hos Pensionsmyndigheten.

Originalartikel hos Compricer: Kvinnor får bara 70 procent av männens pension