Glöm inte mopedförsäkringen!

Moppeväder? Missa inte försäkringen!

Våren tvekar men snart är den här - och med den - moppeväder! Så det är hög tid att se över din mopedförsäkring.

En mopedförsäkring skyddar både dig som förare och din moped vid olyckor, stöld och skadegörelse. För att köra en moped i Sverige krävs som minimum en trafikförsäkring, men det finns även halv- och helförsäkring för den som önskar ett bredare skydd.

Trafikförsäkring - halvförsäkring - helförsäkring

Trafikförsäkring är lagstadgad och täcker skador som du som förare orsakar på andra personer eller deras egendom. Denna försäkring täcker dock inte skador på din egna moped om du är vållande till olyckan. Halvförsäkringen erbjuder allt som ingår i en trafikförsäkring, samt skydd vid stöld, brand, glasskador och rättsskydd. Helförsäkringen ger det mest omfattande skyddet och täcker vagnskador orsakade av olyckor, krock med vilt, eller skadegörelse, samt allt som ingår i halvförsäkringen.

Förutom hel- och halvförsäkringar kan försäkringsbolag erbjuda olika typer av tillägg du kan välja till din mopedförsäkring. Ett vanligt tillägg som erbjuds på marknaden är olycksfall.

Vad kostar en mopedförsäkring?

Det som påverkar priset (premien) för en mopedförsäkring är framförallt mopedens typ och modell, årsmodell, värde och din ålder och bostadsadress.

Vem ska stå på försäkringen?

Det är viktigt att komma ihåg att det är du som är ägare av mopeden som ska teckna försäkringen. Försäkringen gäller sedan för den som står som försäkringstagare, förare av mopeden och eventuell passagerare. Om ett barn äger mopeden ska denne stå som försäkringstagare. Det är alltså inte möjligt att du som förälder köper och registrerar mopeden med ditt barn som ägare och själv står på mopedförsäkringen. Vid en ålder under 18 år krävs förarbevis för att försäkringen ska vara giltig. Om föraren är under 18 år och inte skaffat ett förarbevis ännu måste vårdnadshavaren teckna försäkringen och stå som ägare till mopeden.

Olika typer av mopeder

Klass 1 - EU-moped

Klass 1 eller EU-moped är en registrerad moped som är gjord för hastigheter upp till 45 km/h. För att få köra en sådan behöver du minst ha ett AM-körkort och fyllt 15 år. Mopeden känns igen genom att de har en registreringsskylt.

Klass 2 - oregistrerad moped

Klass 2 är en oregistrerad moped som går högst 25 km/h eller 30 km/h om det är en äldre moped. Dessa mopeder saknar registreringsskylt och vi kan tyvärr inte hjälpa till att hitta en försäkring till dem.

Bra att tänka på

• Skaffa en försäkring i samma stund som du köper mopeden - den gamla ägarens försäkring gäller inte för dig
  • Du måste som lägst ha en trafikförsäkring. En helförsäkring ger det mest omfattande skyddet
  • Fundera över ditt behov - vad vill du att försäkringen täcker?
  • Kör inte med en trimmad moped - om olyckan är framme kan du få sänkt ersättning eller helt utebliven ersättning om du trimmat fordonet

Hur väljer man en bra mopedförsäkring?

När det gäller att välja försäkring till din moped är det viktigt att först fundera över vilket skydd du vill ha. Jämför sedan försäkringsbolagen så att du får det skydd du vill ha till bäst pris.