Nu ska elfakturorna bli tydligare!

Nu ska elfakturorna bli tydligare!

Energimarknads-inspektionen (Ei) har lämnat ett antal förslag till regeringen om hur din elfaktura ska bli tydligare. Här kan du läsa om hur du lättare ska förstå din faktura för att kunna göra ett aktivt val!

Många tycker att elfakturan är en djungel att förstå. De senaste åren har elbolagen på eget bevåg och tack vare ändrade regler gjort sina fakturor enklare. Regeringen och Ei vill dock se ytterligare förbättringar på området.

Energimarknadsinspektionen (Ei) fick i regleringsbrevet för 2014 i uppdrag att utreda informationskrav på elfakturan. Syftet med ökade informationskrav är att alla kunder ska få den information de behöver för att kunna göra aktiva val. Ei har nu lagt fram sina förslag till regeringen i rapporten "Enklare faktura" .

Elavtalets namn på fakturan

Det kan vara svårt för dig som konsument att veta vilket elavtal du faktiskt har. Detta gör också att det blir svårt för dig att jämföra ditt elavtal mot andra avtal på marknaden. Ei menar också att det är extra viktigt att kunder som inte har gjort ett aktivt val och således har ett anvisat avtal (tillsvidareavtal) ska uppmärksammas på detta på sin faktura. Sara Sundberg avdelningschef på Ei säger såhär:

Det kan verka självklart att en elhandlare ska skriva ut avtalets namn på fakturan. Men det är det inte. Det förekommer allt för ofta att det inte framgår av fakturan vilket avtal kunden har. Det gör det svårt för kunden att hitta det egna avtalet för att sedan förstå hur det står sig mot andra avtal.

Väsentlig information på fakturan

Ei föreslår vidare att de ska ha rätt att ta fram föreskrifter som anger vilken ytterligare väsentlig information som kunden kan ha nytta av och som av den anledningen bör finnas på fakturan.  Detta kan enligt Ei exempelvis vara avtalets längd, uppsägningstid, jämförpris, eventuella kostnader för att bryta avtalet, information om vad ett anvisat avtal innebär och hur kunden kan byta elavtal och elhandlare.

Har du ett anvisat elavtal (tillsvidareavtal)?

Kontrollera på din senaste elfaktura eller med ditt elhandelsavtal om du har ett anvisat elavtal. Om du har det betalar du med stor sannolikhet mycket mer än du behöver för din el. Fortfarande har 1 av 5 ett tillsvidareavtal. Se till att du jämför ditt elavtal och hittar det bästa elavtalet för dig!

Originalartikel hos Compricer: Nu ska elfakturorna bli tydligare!