Nya amorteringskravet: 1 % extra vid lån över 4,5 gånger din bruttoårslön

Nya amorteringskravet: 1 % extra vid lån över 4,5 gånger din bruttoårslön

I måndags presenterade Finansinspektionen ett skärpt amorteringskrav som ska införas den 1 mars 2018. Och enligt obekräftade uppgifter under tisdagen har regeringen sagt ja till förslaget.

Skärpt amorteringskrav för hushåll med höga skuldkvoter – stora bolån i förhållande till inkomsten.Bolåneskulder som överstiger 4,5 gånger bruttoårsinkomsten ska amorteras med minst en procent av skulderna utöver det befintliga amorteringskravet. Beslutet har nu lämnats över till regeringen för beslut. Enligt Per Bolund, finansmarknadsminister, ska ett beslut komma så fort som möjligt. Till SvD säger han:”Det som verkligen slår hårdast mot dem med låga inkomster är fortsatt stigande bostadspriser. Ur det perspektivet borde förslagets prisdämpande effekter vara positivt för låginkomsttagare.”

Omkring 15 procent av de nya låntagarna kommer att beröras av de nya kravenoch man tror att ungefär hälften av dessa förväntas låna mindre och de andra kommer att få amortera mer. Enligt Anna Granath Hansson, bostadsforskare på KTH, är det de unga i högkostnadsområden som kommer att påverkas mest.

Enligt FI:s chefsekonom Henrik Braconier så kommer det skärpta amorteringskravet att få tre effekter:

1. En del väntas låna mindre
  2. De som fortfarande lånar på samma nivå måste amortera mer
  3. Efterfrågan på bostäder kommer dämpas

Ett exempel:

• Sofia har en inkomst på 32 000 kronor per månad (384 000 kronor per år).
  • Hon köper en lägenhet för 2 500 000 kronor
  • Hon lånar 85 % av värdet dvs 2 125 000 kronor
  • Eftersom Sofias lån är högre än 70 % av värdet på lägenheten får hon amortera 2 procent av lånet per år.
  • Lånet är högre än 4,5 gånger Sofias årsinkomst dvs det skärpta amorteringskravet kommer att gälla för henne.

Idag med nuvarande amorteringskravet skulle hon få amortera 42 500 kronor per år (2 % av lånet) dvs 3 542 kronor per månad.

Med det skärpa amorteringskravet skulle Sofia få amortera 21 250 kronor mer per år (1 % av lånet) dvs 1 771 kronor per månad.

Den totala amorteringen skulle bli 63 750 kronor per år eller 5 312 kronor per månad vilket är 3 procent av Sofias lånebelopp.