Nytt år och minusgrader. Tre sätt att få ner elkostnaden rejält

Nytt år och minusgrader. Tre sätt att få ner elkostnaden rejält

När kylan kommer, kommer även elräkningen bli betydligt större. Men det finns tre olika vägar till lägre elkostnad: Se till att du inte har tillsvidareavtal, jämför och välj det billigaste elbolaget och se över din förbrukning.

Tillsvidareavtal:

Tillsvidareavtal kan du ha om du har flyttat och inte valt elbolag eller om ditt fasta avtal har tagit slut. Ett samtal till ditt elbolag räcker för att kontrollera vilket avtal du har, och byta. Konsumentverket har räknat ut att du betalar cirka 7500 kronor mer om året med ett tillsvidareavtal och en förbrukning på mellan 10 000 och 20 000 kWh. Läs mer här

Jämför elbolag:

Just nu skiljer det cirka 3500 kronor per år mellan det billigaste och det dyraste avtalet (rörligt) för genomsnittsvillan i Stockholm. Fortsätter kylan och priserna går upp kan skillnaden, dvs. den möjliga besparingen, bli betydligt större. Jämför här

Elförbrukning:

Köp raggsockor och tofflor: Uppvärmning av bostaden står för cirka hälften av energibehovet. En grads sänkning minskar uppvärmningsbehovet med 5 procent. Duscha kortare och bada mindre: 20 procent av energibehovet i en bostad går till att värma vatten. Isolera fönster. Stäng av stand-by lägen. Låt inte möbler stå för nära element så de täcks. Läs mer här

Originalartikel hos Compricer: Nytt år och minusgrader. Tre sätt att få ner elkostnaden rejält