Nytt förslag: 63 år för att få ta ut allmän pension

Nytt förslag: 63 år för att få ta ut allmän pension

Pensionerna sjunker i snabb takt och politikernas främsta vapen mot detta är att förmå folk att arbeta längre. Före nästa val kommer ett riksdagsbeslut om höjd pensionsålder.

Den statliga pensionsåldersutredning som presenterades för två år sen innehåller två konkreta förslag: Höjd lägsta ålder för uttag av allmän pension från 61 till 63 år och höjd gräns för hur länge man har rätt att behålla sin anställning från 67 till 69 år. Riksdagens pensionsgrupp har nu satt en tidsplan och enligt vad socialförsäkringsministern Annika Strandhäll sa i veckan till Svenska Dagbladet så är ambitionen att Riksdagen tar ett beslut i frågan före nästa val 2018.

Dagens pensionärer får mindre i plånboken

"Utgångspunkten i diskussionerna är att medellivslängden stiger. Vi behöver därför fler arbetade timmar för att upprätthålla finansieringen av systemet", sa Annika Strandhäll till SvD tidigare i veckan. För att få ordning på de fallande pensionerna vill politikerna förmå folk att arbeta längre. Effekten av att arbeta längre är dubbel; dels tjänar man in mer pension och dels fördelas pensionen man tjänar in på färre år.

Oenighet kring åldersgränserna mellan partierna

De fem partierna i riksdagsgruppen är eniga om att en höjning behövs (Alliansen och Socialdemokraterna). Enligt uppgift till SvD så vill de borgerliga partierna ha en höjning till 63 respektive 69 år medan Socialdemokraterna vill ha en höjning till 62 respektive 68 år.

Återstår många frågor att lösa

Politikerna måste ta ställning till hur regelförändringar i pensionssystemet samverkar med övriga socialförsäkringar såsom a-kassa och sjukförsäkring. Det ställs även nya krav på arbetsmiljöförhållandena på arbetsmarknaden när de redan idag är många med framförallt tunga arbeten som inte orkar arbeta till 65-års ålder.

För att kunna vara långsiktiga och för att minska risken för att förslaget bryts upp vid regeringsskifte är pensionsgruppens ambition att vara helt överens innan förslaget antas.