”Om fem år betalar vi 5 procents ränta på våra bolån”

”Om fem år betalar vi 5 procents ränta på våra bolån”

Ett miljonlån kommer enligt SBABs prognos att kosta 24 500 kronor mer per år om fem år när räntan har ökat till fem procent. Se till att spara och/eller amortera nu.

I SBABs prognos, som de presenterar i sin publikation boräntenytt, kan vi läsa att även om Riksbanken kan komma att sänka styrräntan något mer i höst så kommer räntorna snart att börja ticka uppåt.

Prognosen säger att styrräntan (som idag ligger på minus 0,35 procent) kommer att ligga på nollstrecket under våren 2017 och passera en procent sommaren 2018. Om fem år tror SBAB att den rörliga bolåneräntan ligger på drygt fem procent.

En tredubbling av räntorna på tre år

I boräntenytt räknar SBAB på om det är bra att binda sitt bolån idag eller inte. Enligt prognosen så väger det för närvarande jämt mellan olika räntebindningstider. Men som de skriver själva så finns det alltid en betydande osäkerhet kring prognoser och skriver: ”De låga räntenivåerna innebär dock att en bunden ränta är en billig försäkring mot oförutsedda och osannolika händelser som en oväntat snabb ränteuppgång. Den som är försiktigt lagd och vill sprida riskerna bör därför ha åtminstone en del av lånet bundet.”

Bundet eller inte är det verkligen läge att antingen amortera eller spara pengar nu när räntorna, och därmed dina utgifter, är låga. Då har du ett mindre lån att betala en högre ränta på och/eller ett sparkapital att ta av när utgifterna ökar.

Så här stor skillnad blir det på ditt lån om räntan hamnar på fem procent:

Lån: 1 miljon

Ränta idag: 1,5 procent
Kostnad/år: 10 500 kronor
Kostnad/månad: 875 kronor

Ränta om fem år: 5 procent
Kostnad/år: 35 000 kronor
Kostnad/månad: 2 917 kronor

• Ett miljonlån blir alltså 2 042 kronor dyrare i månaden med fem procents ränta (eller 24 500 kronor mer per år).

Lån: 3 miljoner

Ränta idag: 1,5 procent
Kostnad/år: 31 500 kronor
Kostnad/månad: 2 625 kronor

Ränta om fem år: 5 procent
Kostnad/år: 105 000 kronor
Kostnad/månad: 8 750 kronor

• Ett lån på tre miljoner blir alltså 6 125 kronor dyrare i månaden med fem procents ränta (eller 73 500 kronor mer per år).

Glöm inte att förhandla med banken när du tar ett nytt lån eller när din förhandlade ränterabatt gått ut. Du ska inte betala listräntan!