Pristaket på mobil trafik inom EU sänks lagom till semestern!

Pristaket på mobil trafik inom EU sänks lagom till semestern!

I söndags den 1:a juli sänktes pristaket på mobil trafik inom EU, Norge, Island och Lichtenstein till glädje för alla resenärer.

Nu blir det enklare för konsumenter att använda sin mobiltelefon utomlands utan att riskera chockräkningar. Nya priser och dataspärr även för surfande utanför EU har införts.

De nya priserna:

• Mobila datatjänster ska kosta max 7,74 kronor per megabyte inklusive moms
  • Att ringa ett mobilsamtal ska kosta max 3,21 kronor per minut inklusive moms
  • Att ta emot ett samtal ska kosta max 0,88 kronor per minut inklusive moms
  • Att skicka sms ska kosta max 0,99 kronor inklusive moms

Dataspärr

Sedan 2010 gäller en automatisk spärr för att ladda ner data i ett annat EU-land. Användaren ska få ett meddelande när summan för nedladdningar närmar sig 50 euro. Från och med i söndags ska operatörer erbjuda spärr även för surfande utanför EU. Om de inte kan erbjuda spärr ska användaren informeras om det.

Europeiska länder som inte tillämpar priserna

Schweiz tillämpar inte eurotaxa eller dataspärr och områden som inte ingår i EU - Monaco, San Marino, Andorra, Kanalöarna och Isle of Man – kan tillämpa högre taxor och sakna dataspärr. Du kan hitta gällande priser för dessa platser på din operatörs webbplats.

Stäng av Mobildata och Dataroaming!

Ett sista tips innan ni ger er iväg: Stäng av Mobildata och/eller Dataroaming-funktionen på telefonen när ni inte använder den. Push notiser, när t.ex. någon nämnt dig på twitter, ett program skickar dig information eller du får ett mail, pushas till din telefon och kan bli dyrt i slutändan.

Trevlig semester!

Källa: pts.se

Jämför mobiltelefoni

Originalartikel hos Compricer: Pristaket på mobil trafik inom EU sänks lagom till semestern!