Regeringen behöver agera snabbt för att skydda landets elkunder

Regeringen behöver agera snabbt för att skydda landets elkunder

Det är bråttom att få fram ett nytt regelverk för elnätsbolagen. 20-30 miljarder kronor i kostnader för elkunderna står på spel vid varje tillsynsperiod. Och upp till 60 miljarder på fyra år.

Energimarknadsinspektionen (Ei) uppmanar regeringen att agera skyndsamt

Ei lämnade i måndags (31/3) in ett förslag på nytt regelverk som ska stärka konsumenternas ställning mot oskäligt höga höjningar av elnätsavgiften. Detta efter en tvist mellan Ei och elnätsbolagen i fjol. Ei skriver att deras förslag ska ge Sverige elkunder ett bättre skydd mot oskäliga monopolvinster i elnäten.

Elnäten är naturliga monopol med avsaknad av tydliga regler för hur monopolföretagens avgifter ska beräknas. I dagens system är det väldigt enkelt för företagen att bara överklaga de delar som missgynnar dem och att inte diskutera de lukrativa delarna. Dagens situation har också inneburit omfattande domstolsprocesser vilket Ei inte anser är ändamålsenligt. De efterfrågar ett tydligare regelverk.

Elnäten kan vi som konsumenter inte påverka

Elnätsbolaget äger elnätet där du bor. De ansvarar för att du får el till din fastighet. I Sverige har elnätsbolagen ett så kallat naturligt monopol vilket innebär att du är tvungen att ha det elnätsbolag som äger elnätet där du bor. Det enda sättet att byta elnätsbolag är att flytta.

Eis förslag

”Ett av de huvudsakliga problemen med dagens reglering är avsaknaden av tydliga regler för hur monopolföretagens totala avgifter ska beräknas”, säger Anne Vadasz Nilsson, generaldirektör på Energimarknadsinspektionen.

Eis förslag baseras på att det ska finnas en koppling mellan den avgift kunderna betalar och de verkliga åtgärderna i elnäten. Elnätsföretagens kostnader för drift och underhåll, nedlagt kapital i verksamheten samt ny- och ersättninginvesteringar ska styra hur hög avgift kunderna får betala.

Hur kan du själv påverka din elkostnad?

Du kan som sagt inte välja elnätsbolag utan måste använda det bolag som levererar el där du bor. Du betalar en fast och en rörlig avgift till elnätsbolagen, varav den rörliga kostnaden blir högre ju mer el du använder. Vad du däremot kan påverka och välja är elhandelsbolag. Jämför och välj det bolag som erbjuder lägst pris och/eller säkra upp och bind ditt avtal nu när priserna är låga.

Originalartikel hos Compricer: Regeringen behöver agera snabbt för att skydda landets elkunder