Reporäntan behålls oförändrad!

Reporäntan behålls oförändrad!

Riksbanken beslöt igår att behålla reporäntan på 1,50 procent med motivering att det efter den kraftiga inbromsningen i svensk ekonomi nu finns ljusglimtar.

Även reporäntebanan är oförändrad där reporäntan väntas ligga kvar på denna låga nivå drygt ett år framöver. För att understödja återhämtningen behöver penningpolitiken vara fortsatt expansiv skriver Riksbanken idag i ett pressmeddelande.

Osäkerheten om den ekonomiska utvecklingen i omvärlden är stor. Läget i euroområdet är fortfarande problematiskt och de statsfinansiella problemen kan förvärras och få ytterligare negativa effekter på svensk ekonomi. I ett sådant läge kan räntan behöva bli lägre. Samtidigt kan förtroendet för den ekonomiska utvecklingen återvända snabbare än väntat, vilket kan leda till en högre efterfrågan i svensk ekonomi. Detta skulle i så fall motivera en högre räntebana”, skriver Riksbanken.

Mellan förra räntemötet och gårdagens möte har alla storbanker och SBAB sänkt sina 3-månadersräntor. Hur bankerna gör den här gången återstår att se.

Jämför bolån