Så mycket får svenska barn i månadspeng 2015

Så mycket får svenska barn i månadspeng 2015

Enligt en undersökning av Nordea ökar användandet av bankkort hos barn i åldrarna 9 till 17 år. Och genomsnittlig månadspeng har ökat något i samtliga åldersgrupper.

43 procent av föräldrarna använder banköverföring när fickpengar ges idag i jämförelse med 38 procent för två år sedan.

Viktigt att lära barnen pengars värde

Vi har tidigare skrivit om hur viktigt det är att tidigt lära barnen om pengars värde. Tyvärr går trenden åt fel håll. Enligt Nordeas undersökning så ger 44 procent av svenska föräldrar inte sina barn vecko- eller månadspeng utan ger pengar lite då och då efter behov.

”Att inte visa barn att pengar faktiskt tar slut, och att man måste ta konsekvenserna av hur man spenderar sina pengar, är att lämna barn utan de verktyg de behöver för att möta ett vuxenliv”, säger Emma Persson, Nordeas privatekonom för unga.

Vilket kort ska man välja till sitt barn?

Ofta är vi föräldrar lite lata och väljer ett kort hos den bank som vi själva använder. Men det kan löna sig att jämföra mellan bankerna. Barnets köpbeteende är bra att ha i fokus när man väljer kort, liksom avgifterna.

Aspekter att jämföra:

-Årsavgift
-Valutaväxlingspåslag
-Avgift för bankomatuttag
-Avgift för bankomatuttag i andra länder
-Andra begränsningar

Är ditt barn/ungdom moget för bankkort?

Självklart varierar mognadsgraden på barn men vi ska vara medvetna om att dagens unga är mycket teknikvana och det är bra att de får lära sig ett digital pengabeteende tidigt. ”Men det kanske innebär att utmana sina egna föreställningar om hur man lär ut pengars värde, särskilt om man själv är uppvuxen med kontanter och skramlande spargrisar som man stolt lämnade över till bankkassörskan”, avslutar Emma Persson.

Fickpengar – ålder och genomsnittligt belopp per månad enligt Nordeas undersökning

Ålder 2015 2013
6-8 år 90 kronor/månad 79 kronor/månad
9-11 år 148 kronor/månad 164 kronor/månad
12-14 år 320 kronor/månad 317 kronor/månad
15-17 år 737 kronor/ månad 691 kronor/månad

Viktigt att veta

I och med att barn/ungdomar under 18 år inte kan ingå avtal i Sverige kan du som förälder backa affärer ditt barn/ungdom gjort. Har ditt barn/ungdom köpt något oöverlagt går det nästan alltid att begära att ett köp går tillbaka genom att kontakta handlaren.

Åldersbegränsningar hos bankerna

Idag erbjuder Skandia kort till ungdomar från 13 år, Handelsbanken från 9 år och Nordea från 11 års ålder. Swedbank och SEB har ingen minimiålder på bankkort till barn och ungdomar.