Se över dina avtal innan semestern och spar tusenlappar i höst!

Se över dina avtal innan semestern och spar tusenlappar i höst!

Semestern är här eller närmar sig med stormsteg. Resor, god mat, utflykter och kanske en ny grill är exempel på utgifter som kan göra att bankkontot inte känns så välfyllt när hösten kommer. Se över dina fasta avgifter redan innan semestern så blir hösten lättare ekonomiskt.

El

Det viktigaste är att du ser till att du har gjort ett val av elhandelsbolag. Har du inte gjort ett val har du troligtvis ett tillsvidareavtal som kan vara dubbelt så dyrt som andra avtal. Du kan alltså betala tusentals kronor mer än vad du behöver. Jämför också det elbolag du har idag med andra elbolag och välj det mest kostnadseffektiva för din bostad.

Jämför elpriser och spara pengar idag >>

Försäkringar

Har du en bilförsäkring, en hemförsäkring, en fritidshusförsäkring och/eller kanske en båtförsäkring? Här kan det finnas mycket pengar att spara genom att jämföra försäkringsbolag. Överväg också att betala dina försäkringar årsvis då försäkringsbolagen ofta lägger på en extra kostnad om du betalar månadsvis.

Jämför alla dina försäkringar idag >>

Lån

Har du ett bolån med hög ränta? Enligt Claes Hemberg, Sparekonom Avanza Bank, så lyckas snittsvensken som prutar just nu sänka räntan med 0,37 procent. Det skulle betyda att du betalar knappt 4000 kronor mindre/år på ett bolån på 1,5 miljoner efter ränteavdrag.

Jämför bolån och hitta lägsta boränta >>

Har du kreditkortsskulder eller andra lån där du betalar en hög ränta? Har du en bostad där låneutrymme finns kan det vara en bra idé att ta ett större bostadslån och betala tillbaka kreditkorts och/eller låneskulderna. Om utrymme saknas kan du undersöka om du kan få en lägre ränta genom någon annat bank eller kreditinstitut. Ofta är räntan på ditt kreditkort högre än räntan du kan få på ett privatlån. Här kan du jämföra privatlån och hitta bästa räntan.

Sparkonto

Även om du har svårt att sätta av pengar till sparande varje månad kan det vara bra att jämföra sparkonton och se till att du får den bästa sparräntan. Kanske kan du se till att lönen går in på ett konto där du får ränta istället för på ett lönekonto utan ränta. Idag kan du få 2,95 procent i rörlig ränta på ett konto med insättningsgaranti. Bäst ränta för konto med fria uttag är just nu 2,55 procent, vilket kan jämföras med många lönekonton där räntan ofta är obefintlig.

Jämför sparkonton idag >>

En underbar semester och sommar önskar vi er alla!

Originalartikel hos Compricer: Se över dina avtal innan semestern och spar tusenlappar i höst!