Ska du låna pengar? Missa inte dessa sex punkter

Ska du låna pengar? Missa inte dessa sex punkter

Står du inför köp av en bostad, inför bilköp eller inför en köksrenovering? Behöver du ta ett lån? Gör en kalkyl. Och jämför dina möjligheter.

1. Se över din ekonomi.
Hur mycket behöver du låna och kommer du kunna betala tillbaka lånet? Kan du vänta med ”köpet” och spara ihop pengarna?

2. Välj rätt lån.
Ett lån med stor säkerhet betyder ofta lägre ränta än lån utan eller med låg säkerhet. Bostadslån har tex ofta lägre ränta än privatlån. Behöver du ett privatlån, se över möjligheten att utöka ditt bostadslån om utrymme finns? Om inte, se över räntorna på de andra lånen/krediterna – tex kan räntan du betalar på ditt kreditkort vara onödigt hög. Ett privatlån kan ge dig lägre ränta.

3. Jämför mellan låneaktörerna.
Idag finns det ett tiotal banker som erbjuder bostadslån. Och ränteerbjudandet du får kan variera kraftigt. Detsamma gäller för privatlån. Räntan baseras på din betalningsförmåga och kreditvärdighet men kan skilja mycket mellan låneaktörerna. Jämför mellan fler aktörer – gå inte bara till din nuvarande bank.

4. Se till hela räntan – den effektiva räntan
Den effektiva räntan är bra att ta reda på när man ska låna eftersom den tar hänsyn till samtliga lånekostnader och ger en bra siffra för jämförelser. Bland annat måste uppläggningskostnad, ränta-på-ränta effekt och avikostnader räknas in i lånekostnaden. Även ett ”räntefritt” lån kan bli dyrt pga. olika avi- och uppläggningsavgifter

5. Var uppmärksam på antalet kreditupplysningarna som görs.
När du ansöker om att låna tar de flesta banker och institut en kreditupplysning på dig. Antalet kreditupplysningar ger banken en bild av hur kreditaktiv du är – vilket sen kan påverka hur stor risk banken anser att du utgör. Var därför försiktig med att göra för många ansökningar. En lösning på detta, om du vill jämföra många banker/institut, är att använda en jämförelsetjänst. Då görs endast en kreditprövning och du får svar från ett flertal banker.

6. Omförhandla!
Har du ett bostadslån med en ränterabatt? Håll koll på när rabatten går ut. För om du inte är aktiv kommer du troligtvis att betala listräntan efter utgången rabatt – vilket blir cirka 3 500 kronor extra per år per miljon du lånar.

Har du flera mindre privatlån? Ofta går det att få ner räntan om du samlar flera mindre lån till ett större. Vår kund, som vi skrev om i somras, kunde sänka sin ränta från 23 procent till 6 procent genom att samla sina mindre lån till ett större. Och även om du inte får ner räntan lika mycket som vår kund finns det mycket att spara genom att sänka räntan med några få procent