Ska man köpa eller sälja aktier nu?

Ska man köpa eller sälja aktier nu?

Jag får många frågor just nu om vilka aktier man ska köpa. När räntorna sjunker, med hot om minusränta på sparkontot, och räntefonder levererar dålig avkastning blir resultatet att börsen känns som bäst alternativ. Men är det verkligen så?

Börsen har stigit med 30 procent sedan november i fjol

Det är en fantastisk utveckling! I år har börsen gått upp 14 procent vilket är ett tydligt tecken på att det saknas bra alternativ. Många ställer sig nu frågan hur länge det kan hålla i sig i en värld där hushållen fortsätter att låna, Grekerna har slut på pengar och oro och hot om förvärrad kris i Ukraina omger oss.

Minusränta ett experiment

I ett försök att få fart på vår konjunktur genom investeringar och optimism sänkte Riksbanken reporäntan till minus 0,1 procent tidigare i februari. För första gången i historien har vi en negativ reporänta. Vad det betyder och vad som kommer att hända nu vet ingen säkert.

Så gör du om det blir minusränta på lönekontot

I Di:s börsråd får Jonas Wikström, analytiker på Catella, frågan om vi är i en bubbla. Jonas svarar att han tror att vi är i en bubbelfas, men om den slutar nu, imorgon eller om ett år när börsen har gått upp 40 procent till är inget vi kan veta. Vi kan aldrig veta när en bubbla punkteras och ytterst få lyckas pricka toppen.

Oscar Karlsson, analytiker på Erik Penser, tycker att man bör minska risken nu

”Antingen kan man köpa bolag med lite lägre risk eller sälja av lite av sitt innehav varje vecka”, säger Oscar.

Man måste titta på sin egen situation

Sparar man långsiktigt (> 5 år) och har en hög tolerans för att se värdet på sitt innehav sjunka under perioder så tycker jag att man ska fortsätta spara i fonder och aktier månadsvis. Har man ännu inte klivit in på aktiemarknaden tycker jag att man ska vara försiktig med att göra det. Vill man ändå gå in på marknaden nu bör man inte gå in med ett stort kapital direkt utan månadsspara lite i taget.

Springer en så springer alla

Det är bara du som kan bestämma vilken risk du vill ta så att du slipper agera i panik när det börjar rasa. Många av oss tror att vi klarar av en nedgång på 10, 20, 30 eller kanske till och med 40 procent av värdet på våra fonder och aktier. Men när vi sen står inför faktum reagerar vi ofta annorlunda. Många av oss säljer allt när det börjar rasa - vi springer alla åt samma håll – och börsfallet är ett faktum.

Börskrasch: Beteckning på den situation som uppstår på en aktiebörs då aktiernas värde rasar mycket kraftigt. Krascher uppstår på grund av att de som investerar ofta följer flockmentalitet, det vill säga de gör de andra gör.
(Källa: Wikipedia)

Finansbubbla: En finansbubbla eller finansiell bubbla är en situation när det pris som personer betalar för finansiella tillgångar, till exempel aktier eller fastigheter, överstiger det reella värdet på tillgången ifråga, d.v.s. det värde som tillgången har om man ser till de inkomster som tillgången realistiskt sett kan generera.
(Källa: Wikipedia)

Orginalartikel hos Compricer: Ska man köpa eller sälja aktier nu?