Sluta spara till din privatpension nu…

Sluta spara till din privatpension nu…

…annars dubbelbeskattas du! Jag har skrivit om det tidigare men budskapet verkar inte nå hela vägen fram.

Ungefär 38 procent av oss har ett avdragsgillt privat pensionssparande. Enligt en undersökning av TNS Sifo, beställd av Skandia, så tänker hälften av dessa fortsätta spara i sitt avdragsgilla pensionssparande nu när avdragsrätten nästan helt tas bort. Hälften tänker alltså skatta på sin lön och sätta in dem i ett sparande som sedan vid uttag beskattas som lön…igen.

30 procent skatt i onödan

Gör inte detta! Det är en usel affär. Sätt hellre in skattade pengar i ett Investeringssparkonto, i en kapitalförsäkring eller i en depå där du köper fonder eller aktier. När du sedan tar ut dessa behöver du inte skatta för dem.

Vill du vika pengarna till pensionen?

Om du vill se till att pengarna binds en viss tid är det en kapitalförsäkring som du ska välja. Då sker ditt sparande i en försäkring, du kan binda pengarna en tid (ofta 5 eller 10 år) och du kan även bestämma att utbetalningen av försäkringen ska ske till en förmånstagare under din livstid. Det finns tre olika typer av kapitalförsäkring, inklusive en traditionell där du inte väljer fonder själv, läs mer om dem här: Konsumenternas.se

Håll koll på avgifterna

Inga avgifter tas ut för Investeringssparkontot, förutom skatt. För kapitalförsäkring är det vanligt med en fast årsavgift samt en avgift i procent på ditt totala sparbelopp eller en procentuell avgift på de insättningar du gör, utöver skatten. Dessa kostnader äter upp en del av ditt sparkapital så se till att kostnaderna är låga eller starta en försäkring hos en bank som inte tar ut några avgifter.

Vad händer med de pengar som du redan har sparat?

De pengar som du redan har sparat kommer ligga kvar där du har dem idag och betalas ut enligt plan. Du behöver alltså inte göra något mer än att stoppa eventuella månadsinbetalningar. Nu kan dock vara ett bra tillfälle att se över ditt befintliga sparande och se om du betalar höga avgifter och om det finns något sparinstitut som erbjuder lägre avgifter. Ta även reda på vad du får betala för flytten. Ett individuellt pensionssparande kan du flytta vilket inte alltid är fallet med en privat pensionsförsäkring. En flytt kräver lite jobb (även om mottagarbanken/institutet ofta gör hela flytten) men kan bespara dig många extra tusenlappar till pensionen.

Lycka till!

Orginalartikel hos Compricer: Sluta spara till din privatpension nu...