Småsparare säljer och sitter på 1 300 miljarder i kontanter. Hur gör du?

Småsparare säljer och sitter på 1 300 miljarder i kontanter. Hur gör du?

Småsparare har dumpat sina aktiefonder i sommar på grund av oro i Grekland och Kina. Enligt Avanza Bank har småspararna nu cirka 30 procent av sina besparingar i kontanter.

Största försäljningarna på fyra år

”Under maj och juni såg vi de största försäljningarna på fyra år. Många aktieägare har sålt och tagit hem vinster från bland annat spelbolag och industriaktier”, berättar Claes Hemberg när jag frågar honom hur spararna hos Avanza Bank har agerat den senaste tiden. En del har istället köpt bredare bolag med bra utdelningar såsom Telia och investmentbolag. Den senaste månadens osäkerhet i Kina har även gjort att Avanzas sparare har sålt en hel del Kinafonder berättar Claes.

Ha inte alla dina pengar på börsen!

Totalt har småspararna 1 300 miljarder kronor i kontanter på sina konton enligt SCB och svensk fondstatistik. Att inte ha alla pengar på börsen är en bra strategi. Börsen har gått upp många år nu och om historien upprepar sig så vet vi att den kommer att gå ner – vi vet bara inte när och hur stor nedgången blir. Senaste dagarnas turbulens på börsen gör många småsparare oroliga. Vad ska man göra? Sälja allt? Sitta still i båten? är frågor jag får dagligen. Och det finns inte ett svar som fungerar för alla. Man måste titta på sin egen situation. Sparar man långsiktigt är det bäst för de flesta att ha sina sparpengar på börsen. Om man är okej med att se värdet på sina fonder falla under perioder. Är man mindre riskbenägen och vill säkra sina pengar kan en blandning av aktiefonder och räntefonder vara rätt. Behöver man sina pengar inom fem år skulle jag rekommendera att inte ha dem på börsen.

Ha inte pengarna på sparkonto utan ränta!

De pengar du behöver inom fem år ska du inte låta sitta på ditt vanliga sparkonto hos din storbank – med 0 procents ränta. Sätt dem istället på ett sparkonto med en procents ränta. Det finns fortfarande ett flertal banker/institut som erbjuder över en procents ränta med insättningsgaranti. Binder du pengarna på tre år kan du idag få 1,70 procent i ränta med insättningsgaranti. Du kan också sätta pengarna i en kort räntefond och få över en procents avkastning. Titta noga på avgiften – den måste vara låg annars äts den lilla avkastning du får upp.

Skulle vi alla flytta våra kontanter från storbankerna och/eller madrassen till ett sparkonto med ränta eller till en bra räntefond skulle vi få närmare 20 miljarder kronor i avkastning per år att dela på.

Så ta dig en funderare på när du behöver pengarna och hur stor risk du känner att du vill ta. Agera sen efter det. Då är du rustad för att ”sitta still i båten” när stormen kommer. Lycka till!