Stigande bopriser, en reporänta på 0,88 % och låga bostadsräntor

Stigande bopriser, en reporänta på 0,88 % och låga bostadsräntor

Det är vad de svenska hushållen tror på enligt SEB:s boprisindikator. 66 procent av de tillfrågade svarade att de tror på stigande bostadspriser det kommande året vilket är den högsta nivån sedan rekordåret 2007. Reporäntan förväntas ligga lågt.

En reporänta på 0,88 %

Hushållen tror att reporäntan kommer ligga 13 punkter över dagens reporänta på 0,75 procent om ett år. Endast fyra procent av de som har rörlig ränta på sina lån svarar att de har för avsikt att binda räntan inom den kommande tremånadersperioden.

Inflationstakten var minus 0,2 procent i februari vilket kan betyda sänkt räntebana

Enligt Louise Andrén Meiton på SvD Näringsliv betyder denna siffra fallande priser och deflation. Hon tror inte att Riksbanken kommer att sänka räntan den 8 april (nästa räntebesked kommer den 9 april) men säger: ” Eftersom Riksbanken tydligt satt inflationen i fokus är det inte orimligt att de sänker sin inflationsprognos, sänker räntebanan och skjuter den första höjningen på framtiden. Den senaste räntebanan indikerar en första höjning i början av nästa år”.

Snitträntan för 3 månaders lån, liksom räntan för bolån bundna på 1, 2 och 3 år, var oförändrade under februari.

• 3 mån – 2,67 %
  • 1 år – 2,67 %
  • 3 år – 2,99 %
  • 5 år – 3,55 %
  • 10 år – 4,29 %

Förhandlade medianräntan (rörlig) ligger på 2,3 procent.

SvD:s Räntekarta visar förhandlad ränta och det är tydligt att det lönar sig att förhandla! Enligt Tomas Pousette, del av SvD Näringslivs räntepanel, kan man titta på SEB som dagligen redovisar sin upplåningsränta. En möjlig boränta är, enligt Tomas, ofta 80 punkter över den nivån. Idag (11/3) ligger SEB:s upplåningsränta på 1,27 %. Enligt denna tumregel skulle alltså en rörlig ränta på 2,07 % vara möjlig.

Jämför bankernas bolån här – uppdateras varje halvtimme