Styrräntan ligger fast men signaler om en sänkning i vår.

Styrräntan kvar på 4 procent men signal om kommande sänkning

Dagens Riksbanksbesked var väntat och beskedet gav oss den första signalen om att även Riksbanken ser möjliga sänkningar av styrräntan under året som kommer. Vid förra beskedet (29 november - första beskedet sedan april 2022 där räntan inte höjdes) visade prognosen inte på några sänkningar under 2024.

Riksbankens skriver: “Riksbankens räntehöjningar har bidragit till att den tidigare så höga inflationen har sjunkit. Men bortsett från energipriserna är inflationen fortsatt för hög och det finns risk för bakslag. Direktionen har beslutat att lämna styrräntan oförändrad på 4 procent. En åtstramande penningpolitik bedöms fortfarande vara nödvändig för att inflationen ska stabiliseras nära målet. Samtidigt bedömer direktionen nu att det är mindre risk för att inflationen biter sig fast på för höga nivåer. Styrräntan kan därför troligen sänkas tidigare än vad som indikerades i prognosen i november.”

Riksbanken uppdaterar inte sin räntebana

Riksbanken skriver att det nu finns förutsättningar för en låg och stabil inflation även om de betonar att det finns risker som kan göra att inflationen stiger igen. De skriver: “Om utsikterna för inflationen fortsätter att vara gynnsamma är det inte uteslutet att styr­räntan kan sänkas under första halvåret i år.” Däremot får vi alltså inte se någon ny ränteprognos (räntebana) från Riksbanken idag eftersom Riksbanken har utökat antal möten från fem till åtta per år och bestämt att första mötet i varje kvartal inte kommer att innehålla några prognoser.

Marknadsförväntningarna (enligt marknadsprissättning) visar på en styrränta på runt 2,75 procent i slutet på 2024.

I december låg genomsnittsräntan för rörliga (3-mån) bolån på i genomsnitt 4,78 procent. Sedan de siffrorna publicerades så har fyra banker (Länsförsäkringar, Ikano Bank, Stabelo och SBAB) sänkt sina rörliga listräntor något. Om markandsförväntningarna blir verklighet borde våra rörliga boräntor (snitträntorna) ligga på drygt 3,5 procent vid årets slut.

För någon med ett bolån på två miljoner skulle sänkningen betyda upp till 25 000 kronor lägre räntekostnader per år före ränteavdrag.

Lästips:

Inflationen närmar sig målet! KPIF = 2,3 procent