Svenskarna har ofta fel och för dyr hemförsäkring!

Svenskarna har ofta fel och för dyr hemförsäkring!

En undersökning gjord av Silentium under april/maj i år visar att många riskerar att betala för mycket för sin hemförsäkring samtidigt som de riskerar att vara felförsäkrade.

Var tredje av de tillfrågade i undersökningen svarade att de inte vet om försäkringen är dyrare idag än när den tecknades och fyra av tio svarade att de aldrig har jämfört vad motsvarande försäkring kostar hos andra försäkringsbolag.

När tecknade du din senaste hemförsäkring?

På frågan när tecknade du din senaste hemförsäkring svarade 36 procent att det var för fem år sedan eller mer. Hela 21 procent av de tillfrågade svarade att de tecknade sin försäkring för mer än 10 år sedan.

Har du jämfört priset på din försäkring?

39 procent av de tillfrågade svarade att de aldrig har jämfört vad motsvarande försäkring kostar hos andra försäkringsbolag. Männen tycks i något högre grad än kvinnorna ha jämfört priset på sin hemförsäkring. Enligt Johan Talenti, vd på Silentium, har försäkringsbolagen möjlighet att utnyttja detta och ändra villkoren en gång per år (vid förlängning av försäkringen) utan att kunden aktivt tackar ja till de nya villkoren.

Har du ändrat omfattningen på lösöret?

35 procent av de tillfrågade i den äldsta åldersgruppen och åtta procent i den yngsta åldersgruppen svarade att de har ändrat omfattning på lösöret. Anmärkningsvärt är att hela 61 procent av de tillfrågade i åldersgruppen 56-70 år svarade att de aldrig har ändrat omfattning på lösöret trots att de har haft försäkringen under många år. Konsekvenserna när en skada inträffar kan bli stora om omfattningen på lösöret inte stämmer överens med det som försäkrats.
”De flesta vet vad de betalar för att ringa på sin mobil och jämför kostnader mellan olika operatörer. Kunskapen är betydligt sämre när det gäller hemförsäkringen trots att det kan handla om större belopp”, avslutar Johan Talenti.

För kommentarer och mer information kring artikeln kontakta Christina Söderberg

christina.soderberg@compricer.se

Originalartikel på Compricer: Svenskarna har ofta fel och för dyr hemförsäkring!