Sverige billigast på bredband – näst billigast på mobil-abonnemang

Sverige billigast på bredband – näst billigast på mobil-abonnemang

Det visar Post- och Telestyrelsens rapport för 2015. Kolla in vilken användartyp du är och vilket abonnemang som är bäst för dig.

Rapporten visar:

• Att Sverige hade det billigaste lägstapriset av alla länderna i urvalet på fast bredband (minst 100 Mbit/s) – 182 kronor per månad
  • Att Sverige, med 145 kr per månad, har det näst lägsta priset internationellt sett på mobilabonnemang (fastprisabonnemang som innehåller en viss mängd telefoni, sms och minst 2 GB data per månad).
  • Att Sverige hade det fjärde billigaste erbjudandet för medelanvändaren på mobilt bredband som fristående tjänst, t.ex. till surfplattan på 149 kronor per månad.

Post- och Telestyrelsen skriver: Liksom förra året ser vi i rapporten att de olika sammansättningarna på erbjudanden och att de varierar så kraftigt i pris gör det svårt för konsumenter att välja. En positiv trend under 2015 är att flera av operatörerna slopat bindningstider på abonnemangen. Det gör att konsumenter enklare kan byta operatör om de anser sig att ha bristande eller felaktig information om en tjänst.

I vår jämförelse just nu ger dessa abonnemang lägst kostnad för följande exempelanvändare:

Normalanvändaren (60 samtal, 117 sms, 2 mms, 1000 MB data per månad):

• Conviq Fastpris mini: 95 kronor
  • Hallon Liten: 99 kronor
  • Vimla Mindre: 100 kronor

Mobilsurfare (40 samtal, 34 sms, 2 mms, 3000 MB data per månad):

• Vimla Mindre: 150 kronor
  • Universal Prat34 (obegränsad): 176 kronor
  • Tele2 Rörligt pris: 184 kronor

Pratkvarn (287 samtal, 64 SMS, 2 mms, 200 MB data per månad):

• Vimla Mindre: 100 kr
  • Conviq Fastpris: 145 kronor
  • Fello Fastpris 1GB: 145 kronor

Här kan du själv fylla i hur du använder din telefon och på så sätt se vilka abonnemang som borde passa dig: Mobiltelefoni – jämför & hitta bäst abonnemang!