Täcker din hemförsäkring dina värdesaker?

Täcker din hemförsäkring dina värdesaker?

Jag fick hem papper för förnyelse av min hemförsäkring i veckan där jag ser att årspremien har ökat med drygt 600 kronor i år. Min första tanke var att förnya den direkt genom att betala men sen tänkte jag att det vore nu nästan tjänstefel.

Så jag gick in och jämförde i vår försäkringsjämförelse. Och mycket riktigt kunde jag få en liknande försäkring för drygt 500 kronor mindre av ett annat bolag. Jag ringde upp mitt nuvarande försäkringsbolag och frågade varför priset gått upp så mycket. Svaret var att bland annat inbrott har ökat i mitt område vilket gör att de behöver öka premierna. Jag försökte pruta, berättade om att jag hade hittat en billigare försäkring, utan framgång.

Men innehållet är ju faktiskt ännu viktigare än priset. Så jag kollade noggrant upp att allt min nuvarande försäkring har, också finns i den nya. Att den täcker mitt lösöre, att drulle ingår och att självriskerna ligger i linje med min nuvarande försäkring med mer.

Se över din hemförsäkring så att du har rätt skydd för det du vill försäkra. Till rätt pris. Ofta löper våra försäkringar på år efter år trots att våra förutsättningar ändras. Funder över vad du behöver i din försäkring, tex:

• Har du ett dyrt smycke eller kanske en klocka? Kolla upp om din försäkring täcker föremålet både hemma och när du är utanför hemmet. Kanske kan ett tillägg i hemförsäkringen vara billigare att teckna än en separat försäkring för värdesaker.
  • Har du en för låg ersättningsnivå på lösöret?
  • Är alla som bor i hemmet inkluderade i försäkringen?
  • Har du drulleförsäkring?
  • Bor du i bostadsrätt? Missa inte att teckna bostadsrättstillägg.
  • Har du byggt till/ut utan att meddela försäkringsbolaget?

compricer.se/försäkring kan du jämföra hem-, bostadsrätt- och villaförsäkring. Vill du ha hjälp av någon som kan försäkringar kan du ringa våra försäkringsrådgivare på 08-5000 2000