Tar din lön slut? Gör du något åt det? Fyra tips!

Enligt en Gallup-undersökning på uppdrag av Nordea så tar lönen slut i förväg för 23 procent av svenskarna. Och två tredjedelar gör ingenting åt det!?

Nordea frågade 1000 personer i åldrarna 18 till 65 år hur de ser på sin ekonomi och möjligheten att hushålla med lönen. Resultatet visar att många av oss, 23 procent, har ett tomt konto när månaden är slut. De som enligt undersökningen har svårast att få pengarna att räcka till är de i åldrarna 26 till 39 år. Av dessa svarade 31 procent att lönen tar slut i förväg. I åldersgruppen 55 till 65 år svarade 11 procent ja på samma fråga.

63 procent vidtar inga åtgärder

Bland de vars lön tar slut i förväg är det 63 procent som förblir passiva och inte vidtar några åtgärder. 7 procent har tagit kontakt med sin bank, 14 procent har gjort en budget och 12 procent har börjat spara regelbundet.

Så vad kan du göra för att få lönen att räcka längre? Vilka fasta avgifter har du? Har du möjlighet att omförhandla dina avtal eller byta leverantör?

El

Det viktigaste är att du ser till att du har gjort ett val av elhandelsbolag. Har du inte gjort ett val har du troligtvis ett tillsvidareavtal som kan vara dubbelt så dyrt som andra avtal. Du kan alltså betala tusentals kronor mer än vad du behöver. Jämför också det elbolag du har idag med andra elbolag och välj det mest kostnadseffektiva för din bostad.

Jämför elpriser och spara pengar idag >>

Försäkringar

Har du en bilförsäkring, en hemförsäkring, en barnförsäkring, en fritidshusförsäkring och/eller kanske en sjukförsäkring? Här kan det finnas mycket pengar att spara genom att jämföra försäkringsbolag. En jämförelse av bilförsäkringar på compricer.se visar att det kan skilja mellan 7 414 och 26 997 kronor att försäkra en Volvo v70 i Stockholm.

Jämför alla dina försäkringar idag >>

Lån

Har du ett bolån med hög ränta? Enligt en Sifoundersökning lyckas de flesta som försöker pruta på sina bolån. Snittprutaren sparar 6800 kronor per år enligt en undersökning (artikel).

Jämför bolån och hitta lägsta boränta >>

Har du kreditkortsskulder eller andra lån där du betalar en hög ränta? Har du en bostad där låneutrymme finns kan det vara en bra idé att ta ett större bostadslån och betala tillbaka kreditkorts och/eller låneskulderna. Om utrymme saknas kan det vara en god idé att undersöka om man kan få en lägre ränta genom någon annat bank eller kreditinstitut. Här kan du jämföra privatlån och hitta bästa räntan.

Sparkonto

Även om man har svårt att sätta av pengar till sparande varje månad kan det vara bra att jämföra sparkonton och se till att man får den bästa sparräntan. Kanske kan man se till att lönen går in på ett konto där man får ränta istället för på ett lönekonto utan ränta. Idag kan du få upp till tre procent i ränta på ett konto med insättningsgaranti och fria uttag, vilket kan jämföras med många lönekonton där räntan ofta är låg eller obefintlig.

Jämför sparkonton idag >>

Originalartikel hos Compricer: Tar din lön slut? Gör du något åt det? Fyra tips!