Vår privatekonomi: Vad oroar oss mest?

Vår privatekonomi: Vad oroar oss mest?

År 2011 var elpriset det vi oroade oss för mest för när det kom till vår privatekonomi. I år är vi varken oroliga för elpriset, räntor, börsfall eller amorteringskrav utan det är något annat som håller oss vakna.

Arbetslöshet!

Enligt en ny undersökning av Fastighetsbyråns så känner 42 procent av oss att arbetslöshet är det största hotet mot privatekonomin under 2015. Detta kan jämföras med för ett år sedan då 31 procent var oroliga för arbetslöshet och år 2010 då siffran var 23 procent.

På frågan om vad som känns som det största hotet mot privatekonomin under 2015 svarade de tillfrågade:

• Att jag/någon i familjen blir av med jobbat 42 %
  • Det finns inget som kan hota min privatekonomi 16 %
  • Annat 14 %
  • Min egen konsumtion 9 %
  • Ökande räntekostnader 6 %
  • Nedgång på aktie/fondmarknad 6 %
  • Införandet av amorteringskrav 3 %
  • Ökande elpriser 2 %

År 2011, efter en kall vinter med höga elpriser, oroade sig 33 procent för elpriset (i år 2 %). 24 procent oroade sig för bolåneräntor då de rörliga bolåneräntorna låg på 4,4 procent efter att ha stigit flera år i rad (i år 6 %). Och med Stockholmsbörsens nedgång under 2007/2008 i färskt minne oroade sig 24 procent för börsfall (i år 6 %).

Idag har vi låga elpriser, börsen har gått som tåget i flera år och räntan ligger historiskt lågt. Resultatet enligt undersökningen är att vi ser arbetslöshet som det största hotet mot vår privatekonomi.

Orginalartikel hos Compricer: Vår privatekonomi: Vad oroar oss mest?