Vad är bäst? Investerings-sparkonto, Kapitalförsäkring eller Aktiedepå?

Vad är bäst? Investerings-sparkonto, Kapitalförsäkring eller Aktiedepå?

Ska du börja spara i aktier och fonder? Eller har du redan en aktiedepå? Skaffa ett Investeringssparkonto (ISK) om du räknar med en högre avkastning än 1,49 procent på ett år.

ISK är ett konto för aktier, fonder, andra värdepapper och likvida medel

Kontot skapades för att förenkla för dem som sparar i aktier och fonder. Kontot schablonbeskattas varje år och du behöver inte skatta och deklarera de affärer du gör.

Tror du på högre avkastning än 1,49 procent på ditt sparande?

ISK beskattas varje år, oavsett utfall, med 30 procent av statslåneräntan. År 2012 var statslåneräntan 1,49 procent. Beskattningsunderlaget är ett genomsnittsvärde på tillgångarna på kontot som mäts fyra gånger per år plus insättningarna under året. Har du en avkastning på över 1,49 procent på ditt sparande tjänar du på att ha ett ISK istället för en vanlig aktie och fonddepå.

Årsavgiften kan vara en anledning till att byta från en kapitalförsäkring till ett ISK

Innan ISK infördes gick det att spara på ett liknande sätt i en kapitalförsäkring. Eftersom skatten är ungefär densamma som i ett ISK så finns det ingen direkt anledning att byta mellan dessa sparformer. Men om din kapitalförsäkring har en årsavgift kan du tjäna på att avsluta den och skaffa dig ett avgiftsfritt ISK. Vill du byta mellan sparformerna ska du göra det över ett årsskifte för att slippa dubbelbeskattning. Kapitalförsäkringen bör avslutas just före årsskiftet och pengarna bör sättas in i ett ISK direkt efter årsskiftet.

Aktiedepå är bra om du placerar i extrema högriskbolag

Att spara i en aktiedepå kan vara bra för de som placerar i högriskbolag. Enligt Günther Mårder, Nordnets sparekonom, kan man I visa fall få lägre skatt genom att använda schablonmetoden när man säljer aktier som har ökat i värde med mer än fem gånger. I en vanlig depå kan man också kvitta aktieförluster mot aktievinster och därigenom slippa skatt.

Mer fakta om ISK

• Investeringssparkontot omfattas av både investerarskyddet (max 250 000 kronor per kund och institut) och insättningsgarantin för likvida medel (max 100 000 euro per kund och institut).
  • Schablonintäkten kan kvittas mot utgifter i kapital
  • Du har rösträtt vid bolagsstämma för de aktier du äger i ett ISK vilket du inte har i en kapitalförsäkring

Mer information om ISK hittar ni hos skatteverket

Originalartikel hos Compricer: Vad är bäst? Investeringssparkonto, Kapitalförsäkring eller Aktiedepå?