Varannan jämför inte räntor när de tecknar bolån!

Varannan jämför inte räntor när de tecknar bolån!

Tillhör du dem som tecknar bolån hos din bank utan att jämföra räntorna hos andra banker?

Då är du inte ensam. Knappt hälften av oss jämför räntorna hos olika banker innan vi bestämmer oss enligt en undersökning gjord av TNF SIFO på uppdrag av SBAB bank. Bäst på att jämföra räntor är boende i Stockholm i åldrarna 15-34 år. Hushåll med en inkomst på över 25 000 kronor i månaden är också bättre på att jämföra räntor än hushåll med lägre inkomst. Män jämför något mer än kvinnor.

Väljer vi att teckna bolån hos den bank vi redan är kund hos?

Över hälften av oss väljer att teckna bolån hos den bank vi redan är kund hos enligt undersökningen. 17 procent valde banken som erbjöd lägst ränta och 11 procent uppgav att en personlig relation spelade störst roll i valet av bank.

Du tjänar på att förhandla!

Hälften av alla bolånetagare har försökt förhandla med sin bank om räntan och fyra av fem har lyckats. Fler män än kvinnor förhandlar och lyckas. 43 procent av männen och 36 procent av kvinnorna förhandlar och lyckas med sin förhandling enligt undersökningen.

Vad skulle göra dig mest upprörd?

På frågan om vad som skulle göra dig mest upprörd angående avgifter och vinster hos bankerna svarade 59 procent av de tillfrågade att det är om boräntan är för hög. 14 procent tycker att det mest upprörande är höga avgifter på pensionssparandet. 8 procent uppgav att en för låg ränta på sparkontot provocerade mest.

Vad gör dig mest upprörd?

Hitta bästa bolåneräntan idag!

Här får du tips inför förhandling

Originalartikel hos Compricer: Varannan jämför inte räntor när de tecknar bolån!