Varning utfärdad! Blandfonder kan ge bakslag

Varning utfärdad! Blandfonder kan ge bakslag

Börjar räntan gå upp och börsen gå ned kan blandfonder vara en dålig investering. Håll koll på avgifterna och se över vilka fonder du sparar i tipsar Claes Hemberg.

Hushållens sparande i fonder är nu det högsta sedan Fondbolagens förening började föra statistik år 2000. Och vi sparar mer och mer i blandfonder dvs. fonder med en mix av aktier och räntebärande värdepapper.

Under 2014 gick hela 42 procent av nysparandet till blandfonder och drygt en femtedel av fondspararnas pengar är placerade i blandfonder. Hittills i år är det också den kategori fonder där spararna har nettosparat mest i.

Nu går kapitalförvaltaren ut och varnar för bakslag för blandfonder.

Mikael Westin, chef för kapitalförvaltning på Consortum Capital Investment, säger till Dagens Nyheter att blandfonder historiskt har varit en bra kombination när börsen gått ned och obligationerna gått bra pga. sjunkande räntor. Men nu när räntorna kan vara på väg att vända upp så faller obligationerna i värde. Om börsen också tar en ny riktning framöver så kan blandfonderna vara en mindre bra investering.

”När räntan stiger får vi en smäll på fingrarna”.

Enligt Claes Hemberg, sparekonom på Avanza Bank, så består mellan hälften och en tredjedel av blandfonderna av rena obligationer. ”När räntan stiger ger dessa en direkt smäll på fingrarna vilket blandfondspararna absolut inte är beredda på”, säger Claes till Dagens Nyheter.

Claes poängterar också att många blandfonder har höga avgifter och föreslår att spararna istället väljer en global indexfond och en bra kort räntefond med låg avgift. ”Då skulle spararen sopa bort hela obligationsrisken och sam­tidigt sänka avgifterna till hälften. För blandfonder är inte bara ­obligationstunga utan även avgifts­tunga”, avslutar han.

Räntefonder ABC
Räntefonder innehåller räntebärande värdepapper som ges ut av staten, kommuner eller företag och är ett sätt för dem att låna pengar. Räntefonder varierar normalt inte så mycket i värde utan ger en stabil utveckling.

Korta räntefonder med en löptid på max ett år har en låg risk och en stabil värdeökning. Dessa kallas också för penningmarknads- eller likviditetsfonder. Idag är räntan/avkastningen relativt låg på dessa fonder, på grund av det låga ränteläget, och man kan se dem som ett bra sparkonto.

Långa räntefonder kallas också för obligationsfonder och har en löptid på över ett år. Långa räntefonder har högre risk men också möjlighet till högre avkastning. Går räntan upp går värdet på fonden ner och tvärt om vilket gör att dessa går mot en osäker framtid i det lågränteläge vi har i Sverige idag.

Orginalartikel hos Compricer: Varning utfärdad! Blandfonder kan ge bakslag