Vi får en 33 miljarder dyrare elräkning – om elnätsbolagen vinner!

Vi får en 33 miljarder dyrare elräkning – om elnätsbolagen vinner!

En strid pågår just nu mellan elnätsbolagen och Energimarknadsinspektionen. Elnätsbolagen vill höja priset för att transportera el till våra hushåll och vinner de blir svenska folkets elräkning 33 miljarder kronor dyrare. Och vi som konsumenter kan inget göra.

Att välja elhandelsbolag får vi göra fritt. Och som alla vet går det att spara många tusenlappar genom att jämföra elpriser mellan elhandelsbolag.

Men nätavgiften, själva transporten av el, är den del av elräkningen som vi inte kan påverka. Vi är låsta till elnätbolagens monopol och vem vi betalar till beror på vem som äger ledningen till vårt hem. 70 procent av de svenska elnäten ägs av Fortum, Eon och Vattenfall.

Elnätsbolagen vill kräva elkonsumenterna på 183 miljarder kronor

Statliga Energimarknadsinspektionen, som har i uppgift att reglera elnätsmonopolet och ta vara på konsumenternas intresse, har gått med på att elnätsbolagen får ta ut ökade avgifter på 150 miljarder kronor, för en treårsperiod. Det är 33 miljarder kronor mindre än elnätsbolagen kräver. Vinner elnätsbolagen kampen, som just nu utspelar sig i förvaltningsrätten i Linköping, blir elräkningen för svenska folket 33 miljarder kronor dyrare.

Stridsfrågan handlar om hur mycket bolagens elnät är värda och hur mycket ränta de då kan kräva på sin förmögenhet

Enligt Torbjörn Isacson, på SvD Näringsliv, har elnätsföretagen en lönsamhet som skulle göra de flesta företag avundsjuka. Under 2007-2011 omsatte statliga Vattenfalls elnät totalt 31,5 miljarder kronor, med ett rörelseresultat efter avskrivningar på 8 miljarder och 5,2 miljarder efter finansiella poster. Tyska Eon och finländska Fortum tjänade ännu mer. Eons svenska elnät omsatte 26,5 miljarder kronor med en vinst på drygt 7 miljarder. Fortums elnät omsatte 21 miljarder med en vinst på över 6 miljarder kronor.

”Det viktiga slaget har vi elkonsumenter redan förlorat”

Den utdragna tvisten, som lär kosta miljoner, beräknas vara avgjord i slutet av året. Men det viktigaste slaget är redan förlorat för elkonsumenterna, säger Stefan Yard, professor vid ekonomihögskolan i Lund, till SvD (26/3).

”I grunden är inte det här ett övergångsproblem. Det är helt enkelt fel på den nya modellen. När den får fullt genomslag leder det till kraftiga prishöjningar som det blir svårt att backa från” avslutar han.

Originalartikel hos Compricer: Vi får en 33 miljarder dyrare elräkning - om elnätsbolagen vinner!