Vi svenskar är usla på att jämföra!

Vi svenskar är usla på att jämföra!

Enligt en undersökning från Yougov, beställd av Forex Bank, är vi generellt dåliga på att jämföra och byta mellan tjänster som är knutna till hushållet. Och det kostar oss tusenlappar varje år.

• 1 av 3 svenskar har aldrig jämfört priserna på banktjänster
  • 1 av 4 har aldrig sett över sin hemförsäkring
  • 1 av 5 har aldrig jämfört priserna mellan elleverantörer
  • 1 av 3 har aldrig har bytt försäkringsbolag för sin bilförsäkring
  • 1 av 2 har inte gjort ett val i sin Premiepension enligt information från Pensionsmyndigheten

Varför är det så?

För många känns det krångligt att jämföra mellan den stora mängd leverantörer som finns på marknaden. Vi är rädda för att bli lurade och/eller för att göra ett dåligt val. Och då känns det bättre att inte göra något val alls. För många val gör oss passiva. ”Det är en myt att det är krångligt att byta bank. Din nya bank sköter i princip hela ärendet så det är förvånande att inte fler svenskar utnyttjar möjligheten att byta till sig förbättrade villkor”, säger Viveca Mellberg, marknadschef på Forex Bank.

Vad kan man spara?

• Försäkring: På Compricer sänker vi i genomsnitt våra kunders avgifter med 1500 kronor per år. För bilförsäkringar är besparingen ofta större.
  • El: Idag finns det runt 100 elbolag att välja mellan. Bor du i en normalvilla skiljer det just nu mellan 16 452 och 18 687 kronor per år i avgift mellan det billigast respektive dyraste rörliga avtalet. Drygt 2 000 kronor.
  • Sparkonto: Har du 50 000 kronor på ett sparkonto hos den storbank som erbjuder högst sparränta får du 100 kronor i ränta per år. Har du samma summa på ett sparkonto hos ett kreditinstitut får du 950 kronor i ränta per år, före skatt
  • Banklån: Har du ett lån på två miljoner och nöjer dig med listräntan från banken betalar du 2,42 procent (SEB) i ränta vilket blir en kostnad på 33 880 kronor/år efter ränteavdrag. Förhandlar du boräntan ner till snitträntan just nu (enligt Skandiabanken = 1,93 procent) så betalar du 27 020 kronor. Nästan 7000 kronor om året.
  • Pension: Sparar du till din pension under 33 år får du 39 procent mer i pension om du sänker din fondavgift med 1,5 procent dvs. byter till en fond med låg avgift.

Vill du ha hjälp med att jämföra och byta försäkringar, privatlån och elavtal – ring oss på 08-5000 2000 eller jämför själv här: www.compricer.se

Orginalartikel hos Compricer: Vi svenskar är usla på att jämföra!