Viktigt att flytta pengarna från storbankernas nollräntekonton

Viktigt att flytta pengarna från storbankernas nollräntekonton

Inflations-förväntningarna ökar till Riksbankens stora glädje. Och det gör det ännu viktigare att flytta pengarna från storbankernas nollräntekonton skrev Svenska Dagbladet häromdagen.

Inflationsförväntningarna på väg upp

Siffror från Prospera visar att svenskarnas inflationsförväntningar på ett års sikt låg på 1,4 procent i oktober. Om fem år tror svenskarna att Riksbankens mål på 2 procents inflation är uppnått.

Går sparkontoräntorna upp då?

Det är troligt att räntorna på våra sparkonton kommer fortsätta vara låga en längre tid framöver. Styrräntan i Sverige och i många andra länder ligger på minus och enligt Riksbankens prognos kommer en höjning av styrräntan att dröja tills 2018. Nollräntan på storbankernas sparkonton är nog här för att stanna ett par år. Och om inflationen går upp betyder det att inflationen äter upp dina sparpengar på dessa konton.

Sparränta över 1 procent med insättningsgaranti!

Däremot har några mindre banker höjt sin sparränta något den senaste tiden vilket är positivt. Vi kan hoppas på att fler banker följer efter. Nu kan du få strax över 1 procents ränta med insättningsgaranti och fria uttag. Binder du pengarna får du något högre ränta.