Villaägare har sparat nästan 3 000 kronor på att ha rörligt elavtal

Villaägare har sparat nästan 3 000 kronor på att ha rörligt elavtal

Enligt en undersökning gjord av elbolaget GodEl har kunder med rörligt elavtal varit vinnarna under 2011-2015.

Undersökningen har jämfört kostnaden för rörligt avtal med fasta ett-, två-, och treårsavtal mellan åren 2011 och 2015. Jämförelsen visar att en eluppvärmd villa med en årsförbrukning på 20 000 kWh har sparat i genomsnitt 2 900 kronor per år på rörligt avtal jämfört med fastprisavtal.

Mycket låga elpriser

Enligt Björn Dahlberg, el-expert på GodEl, har hushållen gynnats av att elproduktionen varit rekordstor, att elanvändningen varit ovanligt liten och att importpriserna på el har varit låga. I och med att elbolagen lägger säkerhetsmarginaler på sina fastprisavtal, för att ta risken att priset går upp, så har de bundna avtalsformerna gynnats minst även om dessa priser också har sjunkit.

Rörligt inte alltid mest gynnsamt

Under pristoppar vintertid har fast pris lönat sig. Utslaget över tid verkar dock rörligt elpris vara det mest förmånliga. Man kan se ett bundet elavtal som en försäkring. Du betalar en premie för att slippa höga oförutsedda kostnader. För de med en stor elförbrukning och/eller en ansträngd ekonomi kan ett fast elavtal vara ett bra alternativ.