7 av 10 böcker billigare på nätet trots bokrean!

När bokrean drar igång i år visar det sig att de flesta skulle göra en bättre affär på nätet. Detta visar en undersökning från shoppingagenten Compricer. 7 av 10 böcker är trots bokrean billigare på nätet. Den 23:e februari går den årliga bokrean av stapeln och varuhusen kommer traditionsenligt att fyllas med förväntansfulla kunder på jakt efter bokfynd. En undersökning som Compricer gjort av de 500 mest sålda böckerna visar dock att de flesta skulle göra en bättre affär om de stannade hemma vid datorn och handlade. Trots att näthandeln i stort valt att inte satsa på bokrean så är 7 av 10 böcker billigare på nätet. Det är de näthandlare som valt att vara med och ha bokrea på nätet som står för de lägsta priserna. De traditionella bokhandlarna har dock i vissa fall lägre priser i bokrean, framförallt på olika typer av uppslagsböcker samt äldre böcker. Tack vare detta förblir de billigast på 3 av 10 böcker. ”Bokrean är en rolig årlig händelse som får folk som annars inte köper böcker till butikerna men letar man efter lägsta priserna är det omöjligt för de traditionella bokhandlarna att konkurrera med nätet.”, säger Jakob Tolleryd, VD på Compricer. Undersökningen som Compricer gjort visar vidare på två ytterligare skäl till varför fler kan tänkas handla sina realiserade böcker på nätet i år: - Frakt fritt Näthandlaren Bokus.se har valt att satsa på reapriser samtidigt som man tagit bort fraktkostnaden. Fraktkostnaden är många gånger mentalt avskräckande för många som handlar på nätet men priserna som nu uppstår utan frakt kan ingen traditionell bokhandel mäta sig med. - Bekvämlighet. Istället för att hetsa runt på stan på lunchen eller helgen köper man böckerna i lugn och ro framför datorn. I storstäderna slipper man trängas på de stora varuhusen och i mindre städer slipper man åka till andra orter. För mer information om studien vänligen kontakta: Jakob Tolleryd VD Compricer Tel direkt: 08 – 586 122 91 Mobil: 0709 – 64 23 80 Email: jakob@compricer.se www.compricer.se Fakta om Compricer: Compricer är en shoppingagent som hjälper konsumenter att hitta rätt produkt till rätt pris. Compricer startades 2004 och finns i Sverige, Tyskland, Frankrike, England och Norge med sammanlagt drygt 500 000 unika besökare i månaden. Via Compricers website www.compricer.se kan konsumenter jämföra produkter, priser och annan relevant information från 270 olika butiker. Compricer startades i januari 2004 av entreprenörerna Jakob Tolleryd, Marc Lickfett & Jimmy Furland som tidigare byggt upp Internetföretagen Carambole, Domain Network, Netera och Svenska Konstbolaget.