Bråttom! From imorgon är det svårt att bli av med gamla sedlar!

Bråttom! From imorgon är det svårt att bli av med gamla sedlar!

Den första juli slutar de gamla 20-, 50- och 1 000 kronors sedlarna att fungera som betalmedel. Det finns fortfarande 52 miljoner sedlar om omlopp värda 2,1 miljarder kronor.

Men, lugnar Riksbanken oss, hittar du gamla sedlar efter detta går det att sätta in dem hos din bank fram till och med 31 augusti och i Bankomats ABs insättningsautomater.

Så hur gör man det? Är det enkelt? Jag kontaktade våra fyra storbanker och frågade hur vi som kunder till dem kan gå tillväga för att bli av med våra gamla sedlar efter 1 juli i år.

Handelsbanken

På bankkontor: Handelsbanken har inte någon lista över vilka bankkontor som tar emot sedlar men att den informationen finns på respektive kontors hemsida.

Insättningsbankomater: I dagsläget går det inte för Handelsbankens kunder att sätta in kontanter på Bankomats ABs insättningsautomater.

Byta gamla sedlar mot nya?: Nej, du måste sätta in dem på ett konto i banken.

Är det avgiftsfritt att sätta in kontanter på eget konto? Ja, men Handelsbanken rekommenderar att man kontaktar sitt kontor eftersom hantering av kontanter ser olika ut från kontor till kontor.

Nordea

På bankkontor: Nordea har bankkontor som tar emot insättning av gamla sedlar och de hittar man här: http://www.nordea.se/om-nordea/om-nordea/hitta-kontor-automater.html - search. Jag hittar 14 kontor i Sverige som har kontanthantering.

Insättningsbankomater: Ja du kan sätta in dina gamla sedlar i insättningsautomat. Vilka automater som tar emot insättningar och var de ligger hittar du här: http://www.nordea.se/om-nordea/om-nordea/hitta-kontor-automater.html - search

Byta gamla sedlar mot nya?: Nej, du måste sätta in dem på ett konto

SEB

På bankkontor: Du hittar vilka SEB kontor som har kontanthantering genom att gå in på www.seb.se fliken kundservice – Hitta bankkontor. Jag hittar 14 kontor i Sverige som har kontanthantering.

Insättningsbankomater: De flesta SEB-kontor har insättningsautomat i anknytning till uttagsautomaterna där du kan sätta in dina gamla sedlar. Har du ett VISA-kort eller Maestrokort så fungerar det lika bra säger SEB.

Byta gamla sedlar mot nya sedlar?: Ja det går bra på kontor med traditionell kassa.

Swedbank

På bankkontor: De flesta av Swedbanks kontor tar inte emot kontanter i kassa utan detta ska istället ske via insättningsautomater.

Insättningsbankomater: Ja du kan sätta in dina gamla sedlar i insättningsautomat. Vilka automater som tar emot insättningar och var de ligger hittar man här: https://bankomat.se/

Byta gamla sedlar mot nya?: Nej, du måste sätta in dem på ett konto i banken.

Efter 31 augusti - Riksbanken

Det går att lösa in ogiltiga sedlar hos Riksbanken från och med 1 september om det totala värdet på sedlarna är mer än 100 kronor. Anledningen är att de tar ut en administrativ avgift på 100 kronor per ärende.

Du fyller i en blankett/webbformulär och skickar in tillsammans med sedlarna: Att lösa in ogiltiga sedlar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi och hjälper konsumenter spara pengar på att göra smartare val. Compricer är helt gratis för dig som konsument och varje månad hjälper vi tusentals svenskar att förbättra sin privatekonomi. På Compricer kan du hitta en bättre bilförsäkring,  lägre elpriser och bättre villkor när du ska låna pengar. Dessutom kan du exempelvis jämföra räntor för bolån och hitta bästa sparräntan för Sveriges alla sparkonton. Compricer har även kostnadsfri telefonrådgivning och kan hjälpa dig med bytet av leverantör.

Compricer har fem år i rad varit med bland Sveriges hundra bästa sajter i tidningen Internet Worlds årliga tävling Internet World topp 100.