​En dag om året - upp till 20 procent högre premiepension?

​En dag om året - upp till 20 procent högre premiepension?

Kanelbullens dag, kärlekens dag, pressfrihetsdagen, världsmiljödagen, blodgivardagen, suicidpreventiva dagen och musarmsdagen. Många dagar blir det. Både några viktiga och några kanske något mindre betydelsefulla.

Men det finns ingen dag för premiepensionen?

Och detta trots att du kan få upp till närmare 20 procent högre premiepension genom att lägga en timme eller två på att välja fonder med låga avgifter. Baserat på att du sparar till din pension i 33 år (den genomsnittliga spartiden i premiepensionssystemet) förlorar du 15 procent av din premiepension om avgiften ligger på 0,75 procent (jämfört med en fond utan avgift).

Därför föreslår jag nu den 4 december som premiepensionsdagen.

Samma dag som armbandsklockans dag. Om alla skulle gå in och kolla sina val av fonder i sin premiepension denna dag så skulle många få en högre pension.

Och passa på att göra det den 4 december eller tidigare. I helgen (5 och 6 december) kommer nämligen årets premiepensionsavsättning in på våra pensionskonton. Pengarna investeras under perioden måndag till onsdag (7-9 december) enligt ditt val av fonder.

Ett exempel på hur viktig avgiften är:

Säg att din pensionsgrundande inkomst är 400 000 kronor per år och du arbetar i 33 år. Den årliga avsättningen till premiepensionen blir då 10 000 kronor (400 000 * 2,5 procent). Med en avkastning på 8 procent per år kommer din premiepension då att ha utvecklats enligt nedan beroende på hur höga dina fonder förvaltningsavgifter är. En hög avgift medför en sämre värdeutveckling helt enkelt.

1. Gör så här:
    1. Logga in på www.pensionsmyndigheten.se och skrolla ner till premiepensionen. Klicka på “se dina fonder”.
    2. Undersök vad du har valt för fonder? Vad har de för avgift? Har de stigit med runt 7 procent per år i genomsnitt liksom Stockholmsbörsen? Då har du troligtvis valt bra fonder och behöver inte göra något. Har du aldrig gjort ett val och har förhandsvalet AP7 Såfa? Du kan du också lugnt stänga ner sidan och känna dig trygg med dina fonder.
    3. Har du fonder med höga avgifter och/eller som har avkastat sämre än börsen i genomsnitt? Byt fonder! Du kan när som helst byta dina fonder, kostnadsfritt.

Fakta om premiepension:

• Alla som har arbetat eller bott i Sverige får allmän pension. Den grundar sig på alla de inkomster som du någonsin betalat skatt för.
  • Varje månad betalar din arbetsgivare in 18,5 procent av din pensionsgrundande inkomst (upp till ett tak motsvarande 42 625 kronor i månaden (2021)) till pensionssystemet. 2,5 procent av dessa går till premiepensionen.
  • Premiepensionen är den del av den allmänna pensionen som du kan påverka själv genom att välja fonder.
  • Gör du inget eget val placeras dina pengar i förhandsvalet AP7 Såfa.
  • Du kan ha upp till fem fonder samtidigt och byta dem när du vill utan kostnad.
  • Arbetsgivaren har betalat in din pensionsavsättning månadsvis till Skatteverket som skickat pengarna vidare till pensionsmyndigheten som investerar dem tillfälligt i räntepapper.
  • Förutom premiepensionen sätts även inkomstpensionen in på ditt konto i december. 2019 sattes totalt 278 miljarder in till inkomstpensionen, och 43 miljarder kronor till premiepensionen.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi och hjälper konsumenter spara pengar på att göra smartare val. Compricer är helt gratis för dig som konsument och varje månad hjälper vi tusentals svenskar att förbättra sin privatekonomi. På Compricer kan du hitta en bättre bilförsäkring, lägre elpriser och bättre villkor när du ska låna pengar. Dessutom kan du exempelvis jämföra räntor för bolån och hitta bästa sparräntan för Sveriges alla sparkonton. Compricer har även kostnadsfri telefonrådgivning och kan hjälpa dig med bytet av leverantör.