Fasta priser på el upp till 57 procent billigare idag än i november förra året.

Den regniga sommaren har bidragit till historiskt låga fasta och rörliga elpriser.

De låga elpriserna gör att många väljer att teckna ett fast avtal just nu. Av alla de som har bytt elavtal via Compricer.se i juli är det cirka 60 procent som har valt fast elpris.

Precis som förra året ser vi att många konsumenter passar på att se över sina elavtal på semestern, säger Christina Söderberg, sparekonom på Compricer.se.

Elpriset på fasta avtal, tecknade via Compricer.se, har mellan november i fjol och juli i år sjunkit med mellan 9 och 57 procent beroende på bindningstid och elområde:

• 3 månaders bindningstid: Prissänkning på mellan 49 och 57 procent.
  • 6 månaders bindningstid: Prissänkning på mellan 21 och 25 procent.
  • 12 månaders bindningstid: Prissänkning på mellan 15 och 16 procent.
  • 24 månades bindningstid: Prissänkning på mellan 12 och 16 procent.
  • 36 månaders bindningstid: Prissänkning på mellan 11 och 17 procent.

De genomsnittliga rörliga priserna på avtal tecknade via Compricer.se har fallit med cirka 35-40 procent under samma period.

Ett exempel:

En villaägare i elområde 2, som gör av med 20 000 kilowattimmar per år, skulle kunna spara drygt 3600 kronor genom att teckna ett avtal med 6 månaders bindningstid idag i jämförelse med om avtalet tecknades i november förra året.

Binda eller inte? Det viktiga är att man gör ett val.

När det är bra att binda sitt elpris är svårt att säga. Är man orolig för att elpriset blir dyrare och om elen står för en stor del av ens totala ekonomi så kan det kanske vara värt att binda upp sig för bättre nattsömn, säger Christina Söderberg.

Genom att se över sitt elavtal kontinuerligt kan konsumenter säkerställa ett de har ett konkurrenskraftigt pris. Har de inte gjort något aktivt val har de troligen ett tillsvidarepris vilket nästan alltid är dyrare än andra alternativ.

Läs mer om att byta elbolag

För mer information, vänligen kontakta:

Christina Söderberg, Sparekonom

Tel: +46 70 652 28 83

Till pressmeddelandet på Compricer: Fasta priser på el upp till 57 procent billigare idag än i november förra året.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi och hjälper konsumenter spara pengar på att göra smartare val. Compricer är helt gratis för dig som konsument och varje månad hjälper vi tusentals svenskar att förbättra sin privatekonomi. På Compricer kan du hitta en bättre bilförsäkring,  lägre elpriser och bättre villkor när du ska låna pengar. Dessutom kan du exempelvis jämföra räntor för bolån och hitta bästa sparräntan för Sveriges alla sparkonton. Compricer har även kostnadsfri telefonrådgivning och kan hjälpa dig med bytet av leverantör.

Compricer har tre år i rad varit med bland Sveriges hundra bästa sajter i tidningen Internet Worlds årliga tävling Internet World topp 100.