Plast som är guld värt - världens exklusivaste kreditkort

Plast som är guld värt - världens exklusivaste kreditkort

Ryktet säger att det bara finns 100 innehavare och att en av dem är Drottning Elisabeth. Den exklusiva lilla skara som innehar kreditkortens Rolls-Royce får tillgång till allt en miljonär kan önska sig, och lite till. Men om man nu inte har miljoner på banken så kan man ändå se till att skaffa ett kort som passar en själv. Det finns idag en handfull mytomspunna kreditkort som erbjuder sina exklusiva kunder mycket mer än bara extrema kreditgränser. Exempelvis får den som innehar American Express Centurion, ”AmEx Black”, tillgång till ett serviceteam som kan hjälpa till med allt från flygresor till festarrangemang dygnet runt. De som istället har skaffat ett Stratus Rewards Card, ”the White Card”, har förmånen att kunna hyra en privatjet varje gång när de känner för att resa någonstans. Men inget kort kan mäta sig med World Card från Coutts & Co. Detta lila plastkort öppnar dörrar överallt och ger förmåner utöver det vanliga. Dess innehavare får tillgång till en personal shopper när och var som helst i hela världen, de kan handla efter stängning på alla exklusiva butiker och har tillgång till privatjet som alltid står stand by. Kortet ger även medlemskap i Coutts World website som i sin tur kan ge nya kontakter och förmåner, detta i samband med en närmast obegränsad kredit ger världens exklusivaste kreditkort. Givetvis är World Card inget kort som vem som helst kan ansöka om. Att vara mångmiljonär är en förutsättning, men det räcker inte ända fram. Kortet ges nämligen bara ut till speciellt utvalda, främst de som varit kunder i banken under en lång tid och har en god kredithistoria. Drottning Elisabeth är ett exempel på någon som lyckas uppfylla de hårda kraven och får därför kortet som otaliga Hollywoodstjärnor bara kan drömma om. - ”Alla kanske inte kan få ett World Card, men alla är däremot välkomna till oss för att se vilka för- och nackdelar bankernas vanligare kort har”, säger Rasmus Melander, ansvarig för kreditkortstjänsten på Compricer Men om sanningen ska fram så har faktiskt bankernas vanliga kreditkort precis samma grundfunktion som deras lyxkort, nämligen att man ska kunna betala med dem. Så om man inte är mångmiljonär eller bara vill slippa att betala skyhöga kortavgifter, kan man numer jämföra standardkorten på Internet. Shoppingagenten Compricer har nämligen lanserat en ny tjänst http://www.compricer.se/kreditkort där man kan se de olika kortens räntor, avgifter och förmåner för att sedan kunna välja det som passar en själv bäst.