Ny smak från klassiska Fisherman´s Friend – Stärker upp sortimentet med frisk Spearmint

Nu lanserar Fisherman´s Friend ännu en frisk och fräsch smak – Spearmint. En halspastill med många användningstillfällen och som passar extra bra när du vill få en fräsch andedräkt och smaka gott i munnen. Fisherman´s Friend Spearmint finns att köpa i butik från slutet av augusti.

1865 var staden Fleetwood i Storbritannien känd för sin stora fiskeflotta och sina fiskare som arbetade i extremt tuffa förhållanden i norra Atlanten. Den kalla och fuktiga miljön orsakade ofta hosta, halsont och förkylningar. James Lofthouse, en ung apotekare i staden, tog fram en stark vätska innehållande mentol och eukalyptus som lindrade de hårt arbetande fiskarnas besvär. Glasflaskor var dock opraktiska tills havs så Lofthouse tog fram ett alternativ i form av pressade pastiller. Halspastillerna blev snabbt så populära bland fiskarna att de inte ville lämna hamnen utan sina ”vänner” som de kallade pastillerna namnet Fisherman´s Friend var fött.

Då mintsmaker är väldigt populära på halspastiller tror vi att Fisherman´s Friend Spearmint kan bli en riktigt stor favorit hos många. Spearmint har ett högt mentolinnehåll men är inte fullt lika stark som exempelvis Fisherman´s Friend Original och kan därför tilltala även de som vill ha en något mildare men ändå effektiv halspastill. Spearmint ger en frisk och fräsch smak så användningstillfällena är många och passar extra bra när du vill fräscha upp din andedräkt eller få en godare smak i munnen, säger Patrik Nilsson, Brand Manager för Fisherman´s Friend på Valora Trade.

Fisherman´s Friend är fortfarande i familjen Lofthouses ägo och säljs i dag i över 80 länder världen över. Varje år konsumeras över fyra miljarder Fisherman´s Friend pastiller i världen och om den årliga konsumtionen av pastiller skulle läggas på rad, efter varandra, skulle de räcka fyra varv runt jorden.

Fisherman´s Friend Spearmint finns i butik från vecka 36.

För produktbilder gå in på länken: http://www.mynewsdesk.com/se/adaco_valora_trade_sweden/latest_media

För mer information, vänligen kontakta:
Patrik Nilsson, Brand Manager, Valora Trade.
E-mail: patrik.nilsson@valoratrade.se

För produktprover, vänligen kontakta:
Lennart Stahl
lennart.stahl@valoratrade.se

Lofthouse of Fleetwood Ltd
Lofthouse of Fleetwood Ltd är ägare och producent av Fisherman’s Friend. Sedan uppkomsten 1865 är Fisherman’s Friend fortfarande en privat familjeägd verksamhet. Idag har Lofthouse of Fleetwood Ltd över 250 personer anställda i sin fabrik och sitt kontor i Fleetwood på Englands nordvästra kust. Fisherman’s Friend säljs i över 80 länder världen över och har de senaste åren haft en stark tillväxt där de största marknaderna idag är; Tyskland, Thailand, Holland, Frankrike och Sverige.

www.fishermansfriend.com

• fisherman's friend

Kort om Valora Trade
Valora Trade Sweden AB, ingår i Valora Trade Nordic, säljer och marknadsför många kända varumärken till DVH, SVH och HoReCa. Vi är 105 anställda, har 4 sälj- och marknads-organisationer och försäljningen förväntas uppgå till ca 1,8 miljarder SEK 2013. Valora Trade Sweden AB är en del av det börsnoterade schweiziska bolaget Valora AG. Några av de varumärken vi arbetar med: Heinz, Hermesetas, Hälsans Kök, Havrefras, Fisherman’s Friend, After Eight, Mentos, Vanish, Lypsyl, Veet, Clearasil och Fenjal. Läs mer på www.valoratrade.se