Spaden i backen för Barents Center

Nu är spaden i backen för ”Den gränslösa staden” – Barents Center. Här ska byggas ett köpcentrum med närmare 70 butiker, caféer och restauranger. En stor multiarena som främjar ett rikt idrotts- och kulturliv. Europas modernaste gymnasieskola mitt i centrum och ett högt symboliskt hotell med ena forten i Haparanda och den andra i Torneå.

Äntligen, var det ord som hördes flest gånger vid spadtaget för Barents Center. En fyra år lång process av planering och utveckling har gått i mål i och med första.

– Vi skapar en stad i staden. Mixen av handels-, nöjes- och serviceutbud, stråk och mötestorg ska ge Barents Center en integrerad stadskärna- och centrumkaraktär, säger David Letho på Concent AB.

Handel, arena, hotell och gymnasieskola

Multibyggnaden anpassas för att möta ett stort antal olika verksamheter. Förutom att det blir Asplövens nya hemma-arena är den också avsedd för konserter, konferenser och event. Det hotell som byggs i Barents Center blir ett Quality Hotel. Hotellet blir därmed kedjans 27:e hotell i Sverige och namnet hotellet får är Quality Hotel Barents.

Haparandas nya gymnasieskola, Tornedalsskolan, är en viktig del av Barents Center. Redan 2009 fattade fullmäktige beslutet om att en skola ska byggas i gränsområdet. Gränsen är Haparandas möjlighet och framtid och att skolan ska ligga just där är därför en tydlig markering.

– De nära möjligheterna till samverkan med näringslivet är grundläggande för en framtidsinriktad skola, säger Gunnel Simu, kommunalråd i Haparanda som tillsammans med Mikael Fahlander, initiativtagare till Barent Center, symboliskt tog det fösta spadtaget idag.

Barents Center är ritat av Wester + Elsner och invigningen sker under hösten 2016.

För ytterligare information, vänligen kontakta;

David Lehto, Projektutvecklare, Concent AB. Telefon: 070-272 20

Mer om Barents Center: