Xelent tecknar samarbetsavtal med Assemblin

Xelent och Assemblin har tecknat ett samarbetsavtal gällande montering- och servicetjänster. Samarbetet inleddes i juni 2018.

Genom det här samarbetet kan vi tillsammans förbättra den nationella täckningen avseende tjänster inom montering och servicetjänster framförallt inom mobil inomhustäckning men även installationer inom mötesrumsteknik och nätverk, säger Carl-Johan Bergenstråhle styrelseordförande för Xelent.

Bolagen har under flera år samarbetat men genom att formalisera genom avtalet ser parterna att omfattningen av gemensamma projekt kommer att öka. Det här är en spännande och växande bransch som ligger i tiden, säger Fredrik Thorn, ansvarig för riksavtal på Assemblin El. Det ska bli roligt att, tillsammans med Xelent, få hjälpa marknaden med mobil inomhustäckning, mötestekniska lösningar och nätverk.

Digitaliseringen gör att behovet av stabila nätverk och bra täckning inomhus blir ännu viktigare för att få tekniken att fungera säger ansvarig säljare på Xelent, Stefan Nilsson.

Om Assemblin
Assemblin är en komplett installations- och servicepartner med verksamhet i Sverige, Norge och Finland. Bolaget utformar, installerar och underhåller tekniska system för el, värme, sanitet, ventilation och automation i kontor, arenor, shoppingcenter, bostäder och industrier. Styrkan är att kombinera det lokala företagets personliga närvaro med den multidisciplinära koncernens styrka. Omsättning är 8,2 miljarder kronor och har 5 700 medarbetare på 100 orter i Norden.

Om Xelent
Xelent växer snabbt och har på fem år ökat omsättningen från 30 till 250 miljoner. Strategin är att hantera kundernas hela behov inom Dokument, IT, Telefoni och Kommunikation. Xelent har ca 120 anställda i Malmö, Helsingborg, Kristianstad, Ängelholm, Halmstad, Falkenberg, Varberg, Borås, Göteborg, Trollhättan, Säffle, Nyköping, Bollnäs, Gävle och Östersund.

• assemblin
  • xelent
  • telefoni
  • ricoh
  • mötesteknik
  • it
  • dokument

• Gävle

Vi vill sammanföra Dokument, IT och Telefoni till en helhet för våra kunder och hjälpa varje kund till full funktionalitet utifrån sin egen unika situation. Därigenom hjälper vi dem att kunna fokusera på sin kärnverksamhet helt utan oro för den tekniska delen av sin kommunikation.

Telefonbolaget i Kristianstad, GO Mobil Xelent i Ängelholm, Activt Kontor i Halmstad, Koneo i Varberg och Falkenberg, Ring Up/Leif's Mobilradiocenter i Varberg och Frölanders Telecenter i Göteborg går samman och bildar tillsammans Xelent.
Sommaren 2013 blev även före detta Ulab Telecom AB en del av Xelent.

Marcus Nilsson