Detta visste du inte att du kunde använda en multikopter till

Detta visste du inte att du kunde använda en multikopter till

Multikoptrar är hetare än någonsin. Nu har det till och med för första gången i svensk historia hållits ett SM i multikopterflygning, ett tecken på att dessa farkoster är här för att stanna. Så vad ska man då med en multikopter till? Förutom att det är en riktigt rolig sysselsättning så är det många branscher som nu börjar inse nyttan av dessa farkoster som t.ex. mäklare som har börjat använda dem till att ta häftiga flygfoton på sina objekt. Ett annat exempel är Dominos Pizza som har flugit ut pizzor till sina kunder med dem. Misstänker du en skada på ditt hustak kan du låta multikoptern ta en titt så slipper du klättra. Du kan även ta ett originellt foto på sommarens bröllop så att alla gäster kommer med från ovan. Är du intresserad av att göra dina egna familjefilmer så blir de genast häftigare om du kan filma kalaset, festen, fotbollsmatchen you name it uppifrån. Med en multikopter får du helt enkelt nytt perspektiv på tillvaron.

I samband med att SM i Multikopter gick av stapeln 30 maj gjordes även en test av M3 av multikoptrar. Vinnaren av testet 9 av 10 poäng blev Blade 180 QX HD RTF som tillhandahålls av Conrad.se. Den vann med följande motivering ”En mångsidig och prisvärd quadrakopter med riktigt bra batteritid. Perfekt för dig som vill ta steget upp från nybörjarmodellerna och utveckla dina flygskills.” Denna multikopter är liksom många andra givetvis utrustad med en kamera.

Den 30 maj gick som nämnts ovan Sveriges första SM i Multikopter av stapel. Tävlingen anordnades av M3/IDG och stolt sponsor till arrangemanget var bland andra Conrad.se. De tävlande utgjordes av 12 piloter som hade valts ut bland en hög ansökningar. För Conrad var det Tobias Johnsson som flög. Själva tävlingen avgjordes i två moment – en klurig hinderbana, som skulle klaras av på kortast möjliga tid samt finalen där hastighetsflygning stod på agendan. Båda momenten ställde stora krav på piloternas manöverskicklighet. Vann gjorde Fredrik Thor och förutom äran vann han 10 000 kr.