Motverka stigande energikostnader med smart byggnadsförvaltning - Conrad har lösningarna. Fotokälla: alice_photo/stock.adobe.com

Minska kostnaderna med modern byggnadsteknik

Uppvärmning, belysning, installation och säkerhet: Alla delar för implementering av framtidsinriktad byggnadsteknik på en och samma plattform

• Omfattande utbud: Conrad har rätt produkt för varje projekt
  • Tips: Råd om alla aspekter av byggnadsförvaltning
  • I samklang med tiden: fokus på att spara energi

Stigande kostnader inom energisektorn leder till en ökad efterfrågan på moderna lösningar för effektiv byggnadsförvaltning. Conrad Sourcing Platform stödjer företagskunder med ett omfattande utbud av produkter och skräddarsydda tjänster för att framgångsrikt genomföra projekt inom energi- och byggnadsteknik. Fokus ligger för närvarande på fyra huvudområden: Luftkonditionering & värme, belysning, installationsteknik och säkerhet. ”Att utrusta byggnader på ett innovativt, kostnadsbesparande och samtidigt säkert sätt spelar för närvarande en viktigare roll än någonsin för privata hushåll och företag. Vårt mål är att ge bästa möjliga stöd och att tillhandahålla exakt det som behövs för att förverkliga era projekt på vår plattform", säger Christian Fleischmann, Director Home Technology & Special Assortment hos Conrad Electronic.

Luftkonditionering & uppvärmning – energiförbrukning i överblick

När det kommer till klimat och värme fokuserar Conrad-teamet på alternativa uppvärmningsalternativ. Det handlar också om optimal värmestyrning för att spara energi utan att behöva avstå från komfort. Tack vare sin högre kylkapacitet erbjuder delade klimatsystem enorm besparingspotential jämfört med klassiska luftkonditioneringssystem och kan till och med användas som uppvärmning.

Belysning – effektiv ljusinstallation med LED

Försäljning av lampor som innehåller kvicksilver är förbjuden i EU från och med september 2023. Conrad Sourcing Platform erbjuder ett mångfacetterat urval av lämpliga ersättningsprodukter. Både försäljningsförbudet och stigande energikostnader kräver nytänkande. Conrad-teamet visar att det inte behöver vara komplicerat att konvertera till LED-lampor för att optimalt belysa arbetsplatser eller produktionshallar. Alla LED-produkter passar dock inte för alla krav. Conrad stödjer planeringen och genomförandet av ett modernt rumsbelysningskoncept med praktiska guider.

Installationsteknik – FI typ F som ny standard

Är den befintliga elinstallationen säker och konstruerad enligt DIN VDE 0100 530? – Den här frågan är i centrum för temaområdet installationsteknik. Utrustning som förbrukar elektrisk energi har förändrats de senaste åren och enfas frekvensomformare används nu i många moderna konstruktioner. Jordfelsbrytare av typ A är inte konstruerade för motsvarande felströmmar. Typ F, som är känslig för blandade frekvenser, bör därför användas som ny standard för enfasförbrukare. De kompakta FI/LS-brytarna 5SV1 är idealiska för eftermontering i befintliga distributionsskåp. De erbjuder både jordfelsbrytare och överbelastningsskydd i en enhet och finns som typ F. På så sätt sparar du både utrymme och är på den säkra sidan.

Byggnadssäkerhet - digitalisering för bästa möjliga skydd

Byggsäkerhetslösningar kan erhållas snabbt från en och samma källa via Conrad Sourcing Platform: Användning av varningsanordningar krävs enligt lag inom många områden och är ofta en förutsättning för att få bra försäkringsskydd. Följaktligen inkluderar sortimentet enheter för alla riskområden - från rök och koldioxid till vattenlarm. Innovativa övervakningslösningar och moderna inpasseringskontroller säkerställer också bättre säkerhet i byggnaden. Oavsett om ett befintligt system moderniseras eller en smart helhetslösning installeras: Digitaliseringen säkerställer ett heltäckande skydd inom detta område utan extra arbetskraft och bidrar därmed till att motverka den ökande bristen på yrkesarbetare.

Mer information om Conrads erbjudanden inom byggnadsteknik finns här