En särskilt säker mätmetod för att registrera felströmmar snabbt och enkelt: den nya strömtången VC-1310 från Voltcraft. Fotokälla: Conrad

Ny läckströmstång från Voltcraft

Säkerhet först: Den nya strömtången VC-1310, som även fungerar som läckströmstestare, utökar Voltcrafts utbud av säkerhetsrelaterad mätteknik

• Praktisk: beröringsfri mätning även för större tvärsnitt
  • Säker och snabb: Bestäm tillförlitligt så små felströmmar som 100 µA AC
  • Ekonomisk: Optimalt pris/prestanda-förhållande

De stora utmaningarna inom området säkerhetsrelevant mätteknik är att kunna bestämma exakta mätvärden även under svåra arbetsförhållanden och att göra hanteringen så säker och enkel som möjligt. Lagom till varumärkets 40-årsjubileum utökar nu Voltcraft sitt mättekniksutbud med en ny strömtång med ett särskilt brett mätområde: "Med nyutvecklade VC-1310 tar Voltcraft konsekvent nästa steg", berättar Susanne Storch. Som Senior Expert Product Manager är hon ansvarig för mät- och testtekniksortimentet på Conrad Sourcing Platform, som för närvarande omfattar fler än 80 000 artiklar.

Högre flexibilitet tack vare stort mätområde

Felströmmar kan inte bara leda till skador på elektriska system och apparater. Den som använder defekt utrustning eller kommer i kontakt med skadade maskiner utsätts för fara. Dessa kan detekteras omedelbart med Voltcraft-strömtången och därmed avvärjas: Strömmar kan mätas säkert och exakt från 100 µA AC upp till 200 A AC i CAT II 600V-området.

Den breda klämöppningen med en diameter på 3,05 cm gör att även större tvärsnitt kan mätas. Vid mätning med läckströmstestare behöver den ledare som undersöks inte separeras, vilket sparar tid och pengar. Det utmärkta pris/prestanda-förhållandet gör Voltcraft VC-1310 strömtång ytterst attraktiv inom både utbildnings- och byggnadsteknikområdena.

Pålitlig, exakt och säker

VC-1310 erbjuder lösningar för tillförlitliga mätresultat och praktisk hantering även i utmanande situationer: Den har en hållfunktion för att kunna frysa och lättare läsa av mätresultatet – en praktisk hjälp för situationer där ledaren är svår att nå eller där displayen är dold. Om ljusförhållandena är dåliga säkerställer LED-bakgrundsbelysningen optimal läsbarhet. Den 3,5-siffriga LC-displayen har 1999 counts och en överbelastningsindikator finns tillgänglig.

Två poäng till miljön

Vid långvarig inaktivitet stänger Voltcraft-strömtången av sig själv och sparar energi inför nästa användning. Dessutom har värde satts på miljövänliga förpackningar och att ingen plast används. Oavsett om det gäller mätteknik, miljömätteknik, spänningsförsörjning och nätdelar, laddningsteknik och powerbanks, batterier, uppladdningsbara batterier eller endoskop: Proffs inom elbranschen, driftsunderhåll, byggnadsteknik, utveckling och utbildning värdesätter såväl det gedigna hantverket som den innovativa tekniken hos Voltcraft-produkter, som på ett tillförlitligt sätt har testats i praktiken i 40 år.