Fotokälla: Arduino®

Conrad är officiell Arduino-® distributör

Perfekt för elektronikproffs, makers och utbildningsinstitutioner: Ett komplett Arduino-sortiment finns nu tillgängligt på Conrad Sourcing Platform.

• Boards, moduler, shields och hela set – allt från ett och samma ställe
  • Projektet styr: Öppen källkod för industri, makerspace och skolor
  • Mer uppdaterad än någonsin: Arduino-innovationer på Conrad Sourcing Platform

Det som startade 2005, i en italiensk bar med samma namn, har nu blivit en oumbärlig del av makerspaces, fab labs och till och med industriella sammanhang: Arduino, som bygger på lättanvänd hårdvara i form av en mikrokontroller och lättförståelig programvara för programmering, har utvecklats till en internationellt erkänd plattform med öppen källkod för proffs inom elektronik och programmering.

En kontaktpunkt – Arduino tar hand om allt
Conrad har sålt utvalda Arduino-produkter i ett antal år, men först nu är allt tillgängligt från ett och samma ställe: "Vi har nyligen blivit officiell Arduino-försäljningspartner och kan på så sätt förse våra kunder med ännu enklare, snabbare och mer omfattande lösningar", berättar Alexander Kastner, produktchef på Conrad Electronic.
I framtiden kommer hela Arduino-sortimentet att erbjudas – däribland boards, moduler, shields och hela set. Daniel Kilian, Global Sales Director på Arduino, nämner en annan stor fördel, som följer det globala partnerskapet:
”Tack vare vårt nära samarbete är våra nya produkter direkt tillgängliga hos Conrad samma dag som de släpps."

Inlärningsset för utbildningssektorn
Förutom industrikunder och maker-communities har Conrad också, under många år, hållit ett öga på utbildningsbranschens krav vad gäller digitalisering och STEM (Science, technology, engineering, and mathematics). Med sin Arduino Education-serie vill Arduino berika skolundervisningen med erfarenhetsorienterade inlärningsset och utbildningsprogram för pedagoger. Det gör att eleverna snabbt och enkelt kan komma igång med programmering och elektronik. Alexander Kastner ser stor potential i framtidsinriktade insatser på skolor: "Prototypplattformen används nu också i många industriella sammanhang. För studenter som lärt sig Arduino-programmering finns här fina yrkesmässiga anknytningspunkter."

Flexibel och användarvänlig
Arduino är tänkt som ett flexibelt styrsystem för alla som utvecklar egna projekt och vill automatisera processer: från LED-trafikljusbrytare till komplexa IoT-projekt. I motsats till enkortsdatorer är Arduino-hårdvaran bara en mikrokontroller, där utgångarna reagerar utifrån programmering eller ingångar. Arduino har mycket att erbjuda med ett stort antal sensorer för att styra till exempel belysning, motorer eller andra enheter. Programmerat på Arduinos programmeringsspråk och med ett mycket användarvänligt koncept: Förutom den kostnadsfria nedladdningen av programvaran bygger plattformen på öppen källkod. Det betyder att de som är intresserade av elektronik kan ladda ner färdiga kretsscheman och layouter från Arduinos hemsida. Du kan sedan dela dina egna projekt i Project Hub för att ha ett utbyte med andra Arduino-användare.

Arduino MKR – boards for makers
Med Arduino MKR har makers ett eget Arduino-sortiment till sitt förfogande. Förutom de olika omkopplings- och kontrolluppgifterna ligger fokus här på kommunikationsmöjligheter för boards och shields. Dessa sträcker sig från SigFox för IoT-applikationer och WiFi för trådlös nätverksintegration till användning av GSM-nätverket. Den extremt populära och anpassningsbara trådlösa modulen NINA-W102 från u-blox gör till exempel Arduino NANO RP2040 Connect till en perfekt följeslagare i Internet of Things.

Arduino NANO RP2040 CONNECT (Art. nr. 2372094 / 2371847)

Arduino PRO – speciellt för industriella applikationer

Arduino Pro är ett kraftfullt system som bland annat är utformat för komplexa industriella applikationer, robotik on-device AI och intelligent maskinstyrning. Även Arduinos boards är, på motsvarande sätt, komplexa och kraftfulla. Portenta H7 Lite kan till exempel bearbeta komplexa uppgifter i realtid med en dubbelkärnprocessor. I kombination med Arduino IoT-Cloud möjliggör detta en komplett Low-Code-plattform för utveckling av IoT-applikationer och central styrning.

Arduino Portenta H7 Lite (Art.nr. 2464202)