VARITECTOR PU ZP Avancerat överspänningsskydd och blixtskydd uppfyller kraven enligt IEC/EN 61643-11. Bildkälla: Weidmüller

Överspänningsskydd med snabb montering hos Conrad

Säkert överspänningsskydd för monteringsskenan med VARITECTOR PU ZPA-serien från Weidmüller.

• Ett måste för alla trefas-elnät
  • Prestandaklasser upp till en läckström på 12,5 kA och en Imax på 50 kA
  • Kan installeras snabbt och utan verktyg

Conrad expanderar sitt sortiment av elektriska installationsprodukter med VARITECTOR PU ZPA-serien med överspänningsskydd och blixtskydd från Weidmüller.

”Då vi utvecklade produktserien VARITECTOR PU ZPA för trefas-elnät, såg vi till att enheterna kan monteras direkt på 40 mm monteringsskena utan specialverktyg,” poängterar Olaf Vieselmann, strategisk produktchef hos Weidmüller.

"När du använder enheterna i byggnadsinfrastrukturen kan företagsinstallatörer uppfylla kraven i DIN VDE 0100-443- och -534-standarder, där överspänningsskydd är en obligatorisk komponent i energiförsörjningen för alla kommersiella och privata fastigheter,” förklarar Martin Merkl, Senior Expert Product Manager, Conrad Electronic.

En valfri extraanslutning med PUSH IN-anslutning gör det möjligt att ansluta enheter såsom ett modem direkt, utan att expandera monteringsskenan. Modulerna möjliggör direktkontakt med monteringsskenan med en separat PE-anslutning, och kombinerar typ I- och typ II-skydd för blixt- och överspänningsskydd i en enhet.

Överspänningsledare och blixtströmsledare har en tydligt synlig optisk statusdisplay. I modeller med extern signalstyrning kan statusövervakning också integreras direkt i smart home-applikationer.

Tack vare en total bredd på endast 47 mm passar VARITECTOR PU ZPA överspänningsskydd och blixtskydd perfekt i kontrollskåp som redan innehåller två SLS-strömbrytare.

Skyddskretsen, en seriekoppling med varistor och gnistgap, garanterar läckagefritt skydd mellan ledarna och skyddsledaren enligt VDE-AR-N-4100.

Produkterna i VARITECTOR PU ZPA-serien kan fås i applikationsspecifika på 7,5 och 12,5 kA läckström och en Imax på 50 kA. Med maximal kontinuerlig spänning på 300 V är enheterna lämpliga för användning i nätverkstyperna TN-C, TN-C-S, TN-S och TT.

Mer information om överspänningsskydd och blixtskydd från Weidmüller.