Allt för professionella elinstallationer: Den kompletta 221-serien från Wago finns tillgänglig på Conrad Sourcing Platform. Fotokälla: Wago

Professionell anslutning med Wago

Kopplingsklämmorna i 221-serien från Wago gör elektronikinstallationen enkel, snabb och säker, tack vare de verktygslösa spakanslutningarna och det omfattande tillbehörsutbudet.

• Helt utan verktyg: Extra enkel hantering tack vare spakteknik
  • Seriens höjdpunkt: genomgående anslutning med manöverspak
  • Praktiska tillbehör: Fuktskydd och ordning även med många ledningar

Upp med spaken, in med ledningen, stäng med spaken - så är det klart! Oavsett om det gäller byggnadsinstallation, underhåll, reparation och service, industriell byggnadsautomation eller konstruktion av mässor och butiker: Kopplingsklämmorna med spakmekanism i 221-serien från Wago gör den verktygslösa elinstallationen av entrådiga, fintrådiga och flertrådiga ledare ännu enklare. De finns tillgängliga på Conrad Sourcing Platform i flera olika utföranden och varianter. Ett omfattande tillbehörsutbud gör också att kopplingsklämmorna kan användas i flera olika applikationer.

Två storlekar, två testöppningar

"Oavsett om det gäller att koppla in porttelefoner eller ansluta en elektrisk spis: Med 221-seriens 2-, 3- och 5-ledarklämmor, som finns tillgängliga i två storlekar, kan olika typer av ledare med tvärsnitt från 0,14 till 6 mm2 kopplas samman snabbt och säkert", förklarar Manuel Gschwend, produktchef på Conrad Electronic. Även tillverkare av kopplingsdosor, elektriska uttag, lampor och elektronik erbjuds helt nya konstruktionsmöjligheter med hjälp av kopplingsklämmor speciellt utformade för Ex-området. Särskilt praktiskt: 221-seriens spakar för inbyggnad kan manövreras med liten ansträngning, vilket gör det möjligt med enkel anslutning och bortkoppling av kabeländar utan behov av att använda verktyg. Försänkta grepp i sidled bidrar också till enkel hantering. Dessutom har kopplingsklämmorna två testöppningar, vilket möjliggör bekväm spännningstestning med alla vanliga testsonder även när klämmorna är inbyggda och i olika typer av installationsmiljöer.

Genomgångskontakter och adaptrar

"Höjdpunkten är vår genomgående kontakt, som också är utrustad med spak, som kopplar samman alla typer av ledare med tvärsnitt på upp till 4 mm² i en genomgång och därmed kombinerar alla fördelar med kopplingsklämmorna i 221-serien i en kompakt design", förklarar Andreas Brettschneider, procuktchef på Wago. Han tillägger: "För flerpoliga installationer finns även adaptrar tillgängliga, som erbjuder flexibilitet för den modulära designen med upp till fem lägesfixerade poler i en adapter".

Gelbox och kopplingsdosa

Tillbehören i 221-serien erbjuder också ett stort antal möjliga tillämpningar. Wago Gelbox finns i sex storlekar och skyddar kopplingsklämmorna i den i enlighet med IPX8, både i låg- och extralågspänningsområdet. Vid lågspänningsapplikationer måste man emellertid se till att gelboxarna och klämmorna används i en kopplingsdosa, eftersom det är enda sättet att säkerställa ledningens dubbelisolering. Den speciella kopplingsdosan från Wago erbjuder också hjälp när många ledningar möts: Den klarar att få ordning på anslutning av upp till 60 ledare med ett tvärsnitt upp till 4 mm² och skapar en stor yta med lägesfixerade anslutningspunkter i ett plan för både infällda och utanpåliggande ledningar.

Monteringsadapter och bygel

Monteringsadaptrarna är också väl lämpade för att utöka fördelningssystemet. De finns tillgängliga för alla kopplingsklämmor i 221-serien och kan monteras antingen stående eller liggande på monteringsskenan, med hjälp av skruvar på släta ytor eller med hjälp av flexibla fästklor. Färgvarianterna i grå-gult och blått gör det lättare att skilja mellan fördelning av noll- och PE-ledare i kopplingsskåpet. Wago-bygeln, som finns i fyra varianter, gör det möjligt att ställa in potentialfördelning med upp till åtta anslutningspunkter i DIN-skenadaptern: med och utan låsning samt i färgerna grå-gul och blå.