Illustration: Eberspächer

Consat bygger digitaliseringsresan hos Eberspächer helt viralt

För två år sedan inledde the Bus & Coach Business Unit på det tyska företaget Eberspächer sin digitaliseringsresa ihop med Consat. Med målet att kunna optimera och förbättra prestanda och driftstid för klimatsystem i bussar, började arbetet med att samla in och visualisera data. “Proof of concept” fick mycket positiv feedback från kunder och internt på Eberspächer vilket ledde till att projektet utökades till en MVP för att bygga en kommersiell digital tjänst med kundernas behov i centrum.

I juli 2021 var pandemin fortfarande högst påtaglig. Mycket av omvärlden stod still, men medan evenemang och projekt sköts fram i hopp om att nya, vanliga tider väntade runt hörnet, opererade Consat ett projekt ihop med Eberspächer över fyra olika regioner. Projektet startade helt på distans mitt under pandemin och det skulle dröja länge innan alla projektmedlemmar kunde träffas fysiskt. I oktober kommer systemet för första gången att vara redo att möta marknaden, med ambitionen att implementeras i hundratals bussar i början av 2024.

Data från bussarna skulle kunna mäta prestationen ute på vägarna

Eberspächer har en stark global närvaro inom fordons klimatkontrollsystem och avgaslösningar där fokuset på innovation och miljömedvetenhet har gjort dem till en av fordonsindustrins viktiga aktörer. Företagets produktområden täcks in av avgaslösningar för att minska utsläpp och uppfylla stränga miljöregler, samt fordons klimatkontroll för att förbättra komforten och effektiviteten i ett fordon under olika klimatförhållanden.

I teamet från Eberspächer fanns bland andra Andreas Gugerell, Daniel Dominguez och Kuno Zeller.

- Ambitionen om ett klimatkontrollsystem för att kunna samla data från bussar och på så sätt mäta prestationen i fordonen ute på vägarna initierades redan 2019. Ett prediktivt underhållsystem för luftkonditioneringen i bussarna skulle möjliggöra framtagandet av en mängd olika värdefulla applikationer, berättar Andreas, som initierade projektet från Eberspächers sida.

- Man kan säga att kunderna vill köpa ett bra inomhusklimat, inte en klimatanläggning. När Eberspächer erbjuder sina tjänster så får de bara betalt när tjänsten är i drift. Det står i kontrast till när en kund har köpt klimatkontrollsystemet, då har kunden redan betalat för systemet oavsett om det fungerar eller inte. Eberspächer strävar efter att förutse när anläggningen riskerar att gå sönder så att de kan justera och byta ut delar innan det händer. Samtidigt vill de undvika att byta ut komponenter i onödan då det är kostnadskrävande. Så Eberspächers grundtanke är att använda den insamlade informationen på ett smartare sätt, berättar Ragnar.

- Vi kunde samla in och få överblick av datan väldigt snabbt. Jag kommer ihåg att det var en lyrisk stämning i rummet den första gången Eberspächer fick se allting och förstod att de nu kunde skapa värde och dra viktiga slutsatser utifrån den här nya informationen. Då satt vi från Consat i Tyskland, Indien och Sverige, och levererade till en kund i Mellanöstern, säger Jonas Valkonen som varit med i teamet från Consat som Commercial Lead.

- Viralt blir det mer fokus på bra kommunikation. Det är viktigt att ha en synkad partnerskapsmodell som underlättar hur man ska jobba tillsammans, speciellt i digitala projekt. Vi var väldigt linjerade med Eberspächer om vart de ville med sitt projekt, vi var ett team med samma bild och förståelse för arbetssättet, förklarar Vinay.

- Sen ligger det på både kunden och leverantören att det blir ett bra projekt, och de har verkligen varit fantastiska. Vi har varit engagerade med Kuno och Andreas som varit så progressiva och vågat ta risker och lära sig snabbt. Vi har sett varandra som ett team fastän vi är från olika företag, då har man nått en riktigt bra relation, berättar Jonas.

- Consat förstod våra idéer till fullo och var stöttande på så många sätt. När vi körde fast hade de alltid intressanta idéer och kunde använda sin erfarenhet till att komma med input. Det kändes aldrig som att de var vår mjukvaruleverantör eller utvecklingspartner utan mer som att vi var en stor familj som jobbade tight ihop. Samarbetet kunde inte ha gått bättre. Det är intressant att tänka på hur våra relationer har etablerats, genom videosamtal och mängder med digitala möten. Jag funderade i början på hur det skulle gå, men det har verkligen gått bra. Jag tror det har snabbat på processen att arbeta viralt, och vi har verkligen lärt oss när det faktiskt är viktigt att ses IRL, berättar Kuno.

- De efterfrågade vår IoT, front-end, cloud, och mjukvarukompetens, följt av andra områden som UX, gateway sourcing och global trådlös anslutning. För att hantera digitaliseringen måste vi tillsammans med våra kunder ta itu med alla delar av affärsmodellen, och det är en styrka hos våra väldigt mångsidiga team, säger Adhiraj.

- Det är ju en hel digitaliseringsresa vi är med och bygger hos Eberspächer. Vi går ju inte bara in och tar fram en tjänst, produkt eller lösning, utan vi jobbar ihop med dem för att få se vad de behöver göra organisatoriskt och i sitt tänk för att det ska matcha med både teknologi och affärsmodellen, säger Ragnar.

- Consat är ju väldigt grundat och förstår både hur industrin fungerar, vad som händer på produktionsgolvet eller i bussen. Det blir då en naturlig del att få använda kunskapen och expandera i digitala möjligheter som den här. Vi har arbetat på ett sätt där vi försöker kombinera all vår kunskap för att ge ännu mer värde än inom bara ett specifikt område. Jag tror det gör oss unika – och det är det som är vår pragmatiska inställning till digitala projekt som de här, säger Vinay.

- Det var det första projektet jag varit med i från början och det har varit en riktigt häftig erfarenhet. Det har också varit utmanande i sin komplexitet från både backend och frontend och med så många komponenter involverade. Blir det minsta problem går hela systemet ner så det har varit viktigt för min del att se till att allt verkligen fungerar som det ska: att datan samlas in smidigt från bussarna och sen visar rätt sak på dashboarden, berättar Harish.

- Målet nu är att kunna kontrollera informationen i kontakt med våra enheter och att kunna utföra gedigna programuppdateringar utifrån behoven som identifieras. Vi är väldigt spända på kundernas reaktioner, även om vi är självsäkra i att det här är en bra produkt. I nästa steg ska mjukvaran bli ännu mer lätthanterlig än vad den är i dagsläget, berättar Daniel.

- Vi har en del av vår monter där vi presenterar tjänsten, produkten och funktionerna och faktiskt gör en live-demo med den anslutna lösningen och vårt syfte med den, med bussarna som är igång. Som alltid vid marknadslansering ska vi se om marknaden reagerar på vår produkt på ett positivt sätt samt testa om alla funktioner finns där, vad vi lär oss och vad kunderna säger. Men för oss är det den stora, stora framgången i år att kunna erbjuda företag att “underlätta sin verksamhet” med den här nya lösningen, avslutar Daniel.

Men till en första början efterfrågades Consats tjänster i form av ett Proof of Concept för att samla in data från fordonen för att tanka upp till ett moln. Ragnar Hallgren, Vice President på Consat Engineering, var involverad i processen och förklarar att tack vare Consats erfarenhet av telematiklösningar fanns mycket av grunderna som behövdes för att samla in data snabbt redan på plats. Därför kunde fokus istället riktas mot att visualisera den information som samlades in för att granskas och analyseras. Detta i sin tur kunde skapa stort värde för både Eberspächer och deras kunder.

Med predictive maintenance kan ett fordon hållas i drift så länge som möjligt

Under den första tiden nischades visionen och målbilden ytterligare och ledde fram till att ett bredare användningsområde identifierades. Genom att redan ha tillgång till data möjliggjordes nya värdefulla tjänster som online-diagnostik och övervakning, men också möjligheten att kunna förutsäga när underhåll behöver utföras på ett fordon – det skulle inte bara informera om när specifika delar behöver bytas ut eller förbättras, det minskar också tiden ett fordon står still vilket hjälper operatörer att hålla fordonet i drift så länge som möjligt.

Vid projektets start hade inte Eberspächer en aktuell helhetsbild för hur deras klimatsystem faktiskt presterade på bussarna som var i drift. Det första som genomfördes var installationen av Consat telematiksystem på bussarna för att kunna börja inhämta och filtrera datan, på en dashboard kunde de sedan se vad som samlats in.

Att arbeta virtuellt kräver ett synkroniserat partnerskap

Med facit i hand var pandemin inte ett hinder för Consat och Eberspächer att kunna jobba ihop, på många fronter blev projektförloppet snarare än mer konkretiserat och effektivt. Både mjuk- och hårdvara kunde arbetas fram viralt och Vinay Dhar, Head of Digital Service, som arbetat i teamet från Consat på den kommersiella sidan ihop med Jonas nämner att det handlar mycket om ett matchande arbetssätt.

Kuno Zeller, R&D Director hos Eberspächers Bus & Coach Business Unit, instämmer i att matchen Consat och Eberspächer emellan fungerat väldigt bra.

Att inte kunna träffas på riktigt ledde till flera lärdomar, bland annat hur resorna som sparades in faktiskt aldrig hindrade Eberspächer från att ta fram goda resultat ihop med Consat.

“Jag tror det har snabbat på processen att arbeta viralt, och vi har verkligen lärt oss när det faktiskt är viktigt att ses IRL”

From left to right: Adhiraj Elley, Kuno Zeller, Andreas Gugerell, Jonas Valkonen, Harish Singh

Bredden på Eberspächers behov ligger helt i linje med Consats utbud

Under det första mötet mellan Consat och Eberspächer sa Eberspächer att Consat inte bara skulle kunna komma att bli en teknisk partner utan även en affärspartner sett till den breda erfarenhet och kunskap som finns inom bolaget. Adhiraj Elley som arbetat i teamet från Consat instämmer och nämner att den bredd som finns hos Eberspächers behov är vad som gör det här till ett viktigt projekt för Consat.

Hos Eberspächer kan Consat expandera i digitala möjligheter

Även Vinay belyser vikten av digitalisering i en värld där allt mer kopplas upp. Att Consat har möjligheten att delta med sin expertis på resan hos stora projekt som Eberspächers blir en stor tillgång.

Tätt ihop med Adhiraj har Harish Singh arbetat i projektet med fokus på backend software. Vad som gjort projektet extra speciellt för honom är möjligheten att från start vara med och ta fram den design som sedan går live i sitt faktiska arbetsområde.

I oktober presenterades systemet på marknaden

I dagsläget är systemet implementerat på 15 aktiva bussar. Ambitionen framåt på den digitala resan som Eberspächer befinner sig i är att kunna erbjuda både kunder och organisationer en ännu bättre och enklare hantering av systemet. Samtidigt är det en spännande fas att äntligen få ta del av kundernas reaktion och se om produkten passar så pass bra in på marknaden som de själva tror. I början av nästa år ska ytterligare hundratals bussar implementeras.

De första reaktionerna från marknaden blir tydliga redan nu i oktober när Eberspächer, för första gången sedan pandemins slut, deltar på mässan Busworld Europe som skjutits upp under tre års tid.

Fun fact: Första gången teamet från Consat och Eberspächer samlades var när den första demon var färdig, ungefär ett år in i projektet. Konceptet togs fram, och levererades, globalt över fyra regioner helt viralt under Covid-19.