Passagerarinformation

Consat expanderar till Stockholm – levererar CTS-lösning åt Transdev

Consat Telematics fördjupar partnerskapet med Stockholmsbaserade Transdev. Under sensommaren gick trafikoperatören live med Consats lösning, CTS, som har anpassats för att täcka kravställning gällande ombordsystem och trafikledning.
– Vi är otroligt glada över att Transdev valde oss som partner för trafikkontrakten i Stockholm och ser fram emot samarbetet, säger Oscar Rosenstam, Product Manager för Consat Telematics.

Transportsektorn befinner sig i ett paradigmskifte. Vad som tidigare främst handlade om att transportera personer från A till B präglas idag av höga IT-krav. I samband med denna förändring har trafikoperatören Transdev sökt nya lösningar för att möta SL:s krav i Stockholm. Tidigare installerade SL egen utrustning i bussarna för att täcka sina behov, så är det inte idag vilket gör att bussoperatörerna får ansvara för leverans av motsvarande information från bussarna. När Consat Telematics presenterade sin innovativa lösning i november ifjol inleddes samarbetet mellan parterna kort därefter och i augusti gick tjänsterna live. Leveransen blir den första av CTS nya webbaserade förargränssnitt som kan visas i skärmar som kontrolleras av tredje part.
– I takt med att beställare ställer högre tekniska krav behöver trafikoperatörer upprätthålla hög kvalitet; CTS är en del i kedjan som levererar den data som SL efterfrågar. Vi som leverantörer har jobbat med den typen av dataströmmar under årtionden, medan det är nya krav för bussoperatörerna, säger Oscar Rosenstam.

Även om det är förändrade tekniska krav är det alltid resenärsupplevelsen som är kärnan inom kollektivtrafiken.
Det är otroligt viktigt för oss att ha full kontroll på våra tjänsteleveranser till beställaren. Här ser vi bland annat att övervakningstjänsterna i CTS tillsammans med Transdevs realtidsplattform hjälper oss att få mer information ända ner till komponentnivå i bussarna, samtidigt som de möjliggör en snabb och effektiv felsökning i händelse av driftstörning. Det kan ge oss en än bättre service gentemot våra resenärer, säger Adam Fall, CIO på Transdev

En innovativ lösning
Consat Telematics lösning passar aktörer både på beställar- och operatörssidan. Den är skalbar i både storlek och funktionalitet, med ett flertal olika gränssnitt som gör den anpassningsbar till kundens befintliga plattformar såväl ombord i fordonet som i backend. Att Transdev nu börjar använda Consats lösning är en milstolpe för telematikbolaget som tidigare inte har levererat sitt CTS-system till Stockholmsregionen.
– Vi är väldigt spända på hur leveransen ska tas emot av Transdev. Projektet innehåller även anropsstyrd trafik, vilket är ett mycket spännande område inom kollektivtrafik och något som vi ser komma på flera av våra marknader. Vi ser verkligen fram emot att utveckla en lösning för det tillsammans med Transdev, säger Oscar Rosenstam innan han avslutar:
Det är fantastiskt kul att få jobba med Transdev, det är många entusiastiska personer från deras sida och det känns verkligen som att vi bygger något fräckt tillsammans.