Consid stärker upp sitt digitala erbjudande

IT-konsultbolaget Consid stärker upp sitt erbjudande ytterligare då man värvar Claes Friberg som digital affärsutvecklare. Friberg kommer senast från ett DAM-produktbolag, där han varit partneransvarig. ”För Consid innebär detta att vi stärker upp vårt erbjudande ytterligare och att vi nu kommer bli alltmer kraftfulla i den digitala transformationen hos kund”, menar Peter Hellgren, vd på Consid.

IT-konsultbolaget Consid har växt kraftigt under året då man bland annat öppnat ytterligare två kontor och anställt drygt 260 nya medarbetare, nu senast för att satsa alltmer på tillväxt. Nu breddas erbjudandet då ny kompetens rekryteras in i form Claes Friberg som senast kommer från rollen som partneransvarig på QBank DAM. Friberg kommer in som digital affärsutvecklare på Consid, där han i sin roll kommer att bistå kollegor och kunder med spetskompetens inom främst Digital Asset Management (DAM) – effektiva lösningar för att lagra, organisera, hitta, hämta och dela digitalt innehåll. Friberg berättar mer om sig själv:

– Jag är väldigt glad över denna möjlighet, då jag brinner för den digitala transformationen, vilken i detta nu sker hos i princip alla organisationer och samhället i stort. Jag är en gift tvåbarnsfar med ekonomisk utbildning i grunden som gillar högt tempo och har ett starkt intresse för idrott, där jag ser många komponenter som går hand i hand med min professionella roll – framåtanda, att jobba för laget och att ge och ta, för att nämna några. Det känns oerhört inspirerande att börja på Consid, som är en intressant och viktig spelare i IT-Sverige, berättar Friberg.

I och med detta kommer Consid framöver kunna erbjuda ytterligare kompetens inom DAM, där man ser en allt större efterfrågan. Peter Hellgren, vd på Consid, berättar mer kring vad detta innebär för Consids erbjudande:

– För Consid innebär detta att vi stärker upp vårt erbjudande ytterligare och att vi nu kommer bli alltmer kraftfulla den digitala transformationen hos kund. Det ska bli väldigt roligt att sätta igång arbetet tillsammans med Claes för att kunna erbjuda våra kunder spetskompetens inom DAM, vilket kompletterar vårt övriga erbjudande väl, menar Hellgren.

Friberg berättar vidare kring potentialen och affärsnyttan med DAM:

– DAM har traditionellt bistått många stora spelare på den svenska marknaden när det kommer till den digitala omställningen, vilket även kommer vara fallet framgent. Vad vi däremot ser allt tydligare är att även mindre och yngre bolag som exempelvis är väldigt fokuserade på sociala media väljer att utnyttja DAM. Detta då ett DAM-verktyg inte bara är behjälpligt för aktörer med exempelvis en tung webb som behöver stöd, utan även för de aktörer som har hög trafik i en kanal. Det är idag viktigt för bolag, i alla storlekar och sektorer, att skapa ordning och reda digitalt för att till fullo dra nytta av sina digitala investeringar, avslutar Friberg.

Lär dig mer om vad DAM är och hur det kan hjälpa just din organisation att hantera era digitala tillgångar i Fribergs blogginlägg.

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Jönköping, Stockholm, Uppsala, Västerås, Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Karlshamn, Karlskrona, Ljungby, Sundsvall, Värnamo och Växjö. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell, har 700 anställda och omsatte 617 miljoner kronor 2017. Företaget beräknas omsätta 800 miljoner kronor under 2018. Läs mer på consid.se.

Joakim Andersson

Presskontakt Marknadskoordinator 0732-32 68 33