Nytt traineeprogram ska mildra kompetenskrisen inom IT

Kompetenskrisen inom IT är ett faktum. För att mildra krisen och kunna hitta rätt kompetens sjösätter IT- och kommunikationsföretaget Consid ett traineeprogram i Stockholm och Göteborg.

-Vi har insett att vi måste agera själva. Det som tidigare beskrevs som en brist är idag en fullskalig kris. Enligt beräkningar kommer IT-kompetenskrisen, om den inte skulle lösas, kosta 34 miljarder kronor årligen på nationell basis, säger Peter Hellgren vd på Consid.

Consids traineeprogram, Consid #nextlevel Academy, startar den 7 januari 2021 i Göteborg och Stockholm och pågår i 1,5 år under heltid. Totalt har 30 personer antagits och de får alla en heltidsanställning och marknadsmässig lön. Programmet är uppdelat i tre huvudblock. Alla kurser innefattar såväl teoretiska som praktiska moment och är skräddarsydda av erfarna experter och utbildare.

-Vi har gjort traineeprogrammet mycket brett, där den tekniska utbildningsdelarna varvas med ledarskap och affärsutveckling. Sedan blir varje utbildning individuell, utifrån traineens önskan och marknadens behov, säger Oscar Puente.

De antagna får också en mentor var som följer dem genom hela programmet.

-Ett starkt mentorskap är en av de främsta formerna för kompetensutveckling och nätverkande, samt en viktig pelare i hela traineeprogrammets fundament, säger Oscar Puente.

• trainee
  • consid
  • nathalie besèr

Consid är ett av Sveriges snabbast växande företag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management, affärsutveckling och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Jönköping, Stockholm, Uppsala, Västerås,Örebro, Norrköping, Linköping, Nyköping, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Karlshamn, Karlskrona, Ljungby, Sundsvall, Nyköping, Gävle, Värnamo, Kalmar, Borås, Karlstad och Växjö. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och HenrikSandell och har idag över 1 000 anställda och omsätter över en miljard kronor. Läs mer på www.consid.se