Snabbväxande IT-företag blir digital partner till Sveriges största arbetsgivare

Samtliga stora konsultbolag i Västra Götalands län konkurrerade vid Västra Götalandsregionens stora ramavtalsupphandling gällande tjänster inom systemutveckling. Det snabbväxande IT- och managementkonsultföretaget Consid fick förtroendet att bli en av landstingets utvalda samarbetspartners. ”Mig veterligen så finns det nu ingen aktör i regionens offentliga sektor som inte har möjlighet att använda våra tjänster.”

Västra Götalandsregionen (VGR) är Sveriges största arbetsgivare. Med visionen ”Det goda livet” är VGRs övergripande uppdrag att understödja regionens hälsa- och sjukvård, tillväxt och utveckling, samt kollektivtrafik. VGR bistår flera hundra arbetsplatser och förvaltar cirka 1500 applikationer, följaktligen står landstinget nu inför stora utmaningar med digitaliseringen.

För att underhålla leveranser och tillgodose de behov regionen har inom området systemutveckling etablerade VGR en ramavtalsupphandling där regionens samtliga stora konsultföretag fick lämna anbud. Det snabbväxande IT- och managementföretaget Consid fick full pott i kvalitetsutvärderingen och var därmed en av de sex leverantörer som vann ramavtal och kommer bistå VGR med den efterfrågade IT-kompetensen. Avtalets omfattning uppskattades enligt upphandlingsunderlaget till totalt 35-45 miljoner per år och sträcker sig över totalt fyra år.

IT-företaget besitter sedan tidigare ramavtal med några av de största konsultköparna i regionen. Petter Bergström, regionansvarig för Consid Göteborg, är mycket stolt över Göteborgskontorets bedrift.

- Jag är otroligt glad över den resa Consid Göteborg gjort de senaste åren. Mig veterligen så finns det nu ingen aktör i regionens offentliga sektor som inte har möjlighet att använda våra tjänster. Vi ser fram emot ett långsiktigt samarbete med VGR där vi på ett effektivt och flexibelt sätt bistår landstinget att bygga upp sin vision.

• göteborg

Consid är ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Företaget har kontor i Jönköping, Stockholm, Uppsala, Örebro, Norrköping, Linköping, Göteborg, Malmö, Ljungby, Sundsvall, Storebro, Värnamo och Växjö. Consid startades 2000 av Peter Hellgren och Henrik Sandell, har 380 anställda och beräknas omsätta 450 miljoner kronor 2016. Läs mer på consid.se.

Petter Bergström

Regionansvarig Consid Göteborg 0734-17 62 62